Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  24. vesmírný týden 2021

24. vesmírný týden 2021

Mapa oblohy 16. června 2021 ve 23:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 14. 6. do 20. 6. 2021. Měsíc bude v první čtvrti. Nad ránem jsou dobře viditelné planety Jupiter a Saturn. Sluneční aktivita je nízká. Čínská kosmická loď Šen-čou 12 je připravena ke startu s třemi kosmonauty ke stanici Tiangong 3. Juno přinesla fantastické snímky Jupiterova měsíce Ganymedu. Před 230 lety se narodil americký astronom Denison Olmsted, který prováděl pozorování z Yale jedním z prvních univerzitních dalekohledů v USA a v roce 1833 po spatření meteorického deště Leonid poukázal na jejich radiant a kosmický původ.

Měsíc bude v první čtvrti v pátek 18. května v 5:54 SELČ.

Večer za soumraku je velmi nízko nad obzorem poměrně výrazná Venuše (−3,8 mag). Nízko za soumraku je vidět i Mars (1,8 mag) blížící se pomalu k Jesličkám (M44) v Raku. Ráno téměř nad jihem je Saturn (0,5 mag) v Kozorohu a Jupiter (−2,5 mag) ve Vodnáři. Nad jihovýchodem na pomezí Vodnáře a Ryb je také Neptun (7,9 mag), který je viditelný jen v dalekohledu.

Aktivita Slunce je nízká. Ovšem série zajímavých eruptivních protuberancí doprovázených CME ve dnech 9. a 11. června nás nenechává na pochybách, že něco málo se přeci jen děje. Jak to na povrchu Slunce vypadá, lze kontrolovat na aktuálním snímku SDO.

Čínský rover Ču-žung (Zhurong) pokračuje v pomalém pohybu na povrchu Marsu. Objel částečně přistávací platformu, vyfotografoval ji a ona jeho a pak přišel zlatý hřeb, když rover posadil na povrch malou kamerku, která vyfotila vozítko i plošinu, ze které sjelo. Přistávací hardware i samotné vozítko už zdokumentovala z oběžné dráhy i detailní kamera HiRISE na americké sondě Mars Reconnaissance Orbiter.

Snímek vozítka Ču-žung (Zhurong) vyfotografovaný z kamerky zanechané na povrchu Marsu. Vpravo i přistávací plošina mise Tianwen-1 Autor: CNSA
Autor: CNSA

Ke startu je připravena raketa CZ-2F s kosmickou lodí Shenzhou-12 a trojicí kosmonautů k čínské orbitální stanici Tiangong-3.

SpaceX chystá další start rakety Falcon 9 pro platícího zákazníka. Tentokrát je na řadě družice GPS III-05. Start je v plánu 17. června.

Ve velké hale VAB na Floridě začíná integrace rakety SLS pro misi Artemis I. Aktuálně byl centrální stupeň zavěšen pod jeřáb a otočen do svislé polohy.

Nové snímky měsíce Ganymedes přinesla malá kamerka na těle sondy Juno. Ukazuje se, že její mise kolem pólů Jupiteru je sice vědecky unikátní sama o sobě, ale přítomnost poměrně obyčejné kamery přináší sondě patřičné PR. Snímky jsou už také vědecky velmi hodnotný materiál zachycující nejen oblačnost Jupiteru, ale už i povrch jeho největšího měsíce ve skvělém detailu.

Měsíc Ganymedes vyfotografovaný sondou Juno v červnu 2021 Autor: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill
Měsíc Ganymedes vyfotografovaný sondou Juno v červnu 2021
Autor: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill

Detail kráteru Tros na Ganymedu, měsíci Jupiteru ze sondy Juno Autor: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill
Detail kráteru Tros na Ganymedu, měsíci Jupiteru ze sondy Juno
Autor: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill

18. června 1791 (230 let) se narodil americký astronom Denison Olmsted. Od roku 1825 působil jako profesor na Yale, která díky němu pořídila malý dalekohled z Anglie (tehdy největší v zemi, před založením Harvardské observatoře). Proslavil se v oboru meteorické astronomie. Při pozorování meteorického deště Leonid 13. 11. 1833 popsal jejich radiant ve Lvu a poukázal na kosmickou povahu tohoto a jiných rojů. Roku 1835 pozoroval spolu s Loomisem Halleyovu kometu několik týdnů před Evropany.

• Letní slunovrat
  • Mars v Jesličkách
  • výročí: Saljut 5
  • výročí: Fred Hoyle

Mapa oblohy s úkazy v červnu ke stažení v PDF.

Štítky: Denison Olmsted, Vesmírný týden