Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  39. vesmírný týden 2021

39. vesmírný týden 2021

Mapa oblohy 29. září 2021 ve 20:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Měsíc bude v poslední čtvrti ve středu 29. září v 3:57 SELČ. Nejlépe je tedy vidět na ranní obloze a dopoledne. 3. října v ranních hodinách můžeme zkusit jeden zákrytů hvězdy 3,5 mag v souhvězdí Lva. Éta Leonis mezi Regulem a Algiebou se schová zhruba v 5:40 SELČ a vystoupí zpoza neosvětlené strany zhruba v 6:30 (v závislosti na vaší zeměpisné poloze). Zvláště výstup, kdy se hvězda jakoby rozsvítí na modré obloze, může být zajímavý zážitek.

Večer za soumraku pokračuje nízko nad západním obzorem viditelnost Venuše (−4,2 mag). Saturn (0,4 mag) a Jupiter (−2,8 mag) jsou po setmění poblíž jižního obzoru.

Aktivita Slunce je nízká. Výjimkou bylo 23. září, kdy aktivní oblast na jižní polokouli vyprodukovala dvě erupce třídy M a s nimi souvisely i dva výrony plazmatu (CME) do okolního vesmírného prostoru. Nyní tam jsou alespoň nějaké skvrny. Výskyt skvrn na povrchu Slunce lze kontrolovat také na aktuálním snímku SDO.

Z plánovaných startů raket můžeme zmínit 27. září Atlas V, který má vynést z Vandenbergu v Kalifornii družici Landsat 9.

V rámci příprav mise Sojuzu MS-19 na ISS se Roskosmos pochlubil snímkem dvou Sojuzů a dvou nákladních Progressů v montážní hale. Mise, jejíž start je plánován na 5. říjen, ponese kromě profesionálního kosmonauta i režiséra a herečku.

Dva Sojuzy a v popředí dva Progressy v montážní hale Autor: Roskosmos
Dva Sojuzy a v popředí dva Progressy v montážní hale
Autor: Roskosmos

V montážní hale VAB na Kennedyho vesmírném středisku jsme mohli poprvé vidět smontovanou raketu SLS po odklopení montážních plošin. Ještě bez lodi Orion, ale je to další milník k misi Artemis I v příštím roce.

Raketa SLS pro misi Artemis I po odklopení obslužných plošin ve VAB Autor: NASA
Raketa SLS pro misi Artemis I po odklopení obslužných plošin ve VAB

28. září 1951 (70 let) objevil Seth Barnes Nicholson, pracovník hvězdárny na Mount Wilsonu měsíček Jupiteru Ananke (v té době dvanáctý známý měsíc Jupiteru).

28. září 1971 (50 let) odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19. Tato úspěšná vědecká družice pracovala na orbitě Měsíce jeden rok.

• výročí: Nikolaj Černych
  • výročí: James Webb
  • výročí: Triton, objev měsíce Neptunu
  • výročí: Čaj Č’-kang

Mapa oblohy s úkazy v září ke stažení v PDF.

Štítky: Ananke, Luna 19, Vesmírný týden