Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Dvojhvězda Alfa Centauri na snímku z HST

Dvojhvězda Alfa Centauri na snímku z HST

Autor: ESA/NASA

Nejbližším hvězdným systémem vůči Zemi je proslulé uskupení Alfa Centauri. Nachází se v souhvězdí Kentaura (Centaurus), ve vzdálenosti zhruba 4,3 světelného roku. Tento hvězdný systém představuje především dvojice hvězd Alfa Centauri A a Alfa Centauri B, a dále slabý červený trpaslík Alfa Centauri C – známý též jako Proxima Centauri.

Pomocí Hubbleova kosmického dalekohledu HST byl pořízen tento senzační pohled na jasnou dvojici hvězd Alfa Centauri A (vlevo) a Alfa Centauri B (vpravo), která září jako obrovské kosmické reflektory v okolní temnotě. Snímek byl pořízen pomocí kamery Wide-Field and Planetary Camera 2 (WFPC2) na palubě HST. Kamera WFPC2 byla nejčastěji využívaným přístrojem během prvních 13 let činnosti kosmického teleskopu. Při čtvrté servisní misi raketoplánu v roce 2009 ji nahradila nová kamera Wide-Field Camera 3 (WFC3). Tento portrét dvojhvězdy Alfa Centauri byl pořízen na základě pozorování ve viditelném světle a v oboru blízkého infračerveného záření.

V porovnání se Sluncem je Alfa Centauri A stejné spektrální třídy G 2, avšak je nepatrně větší, zatímco Alfa Centauri B se řadí do spektrální třídy K 1 a je o něco menší než Slunce. Kolem společného těžiště oběhnou jednou za 80 let. Obě hvězdy jsou od sebe vzdáleny zhruba 11 astronomických jednotek AU, tj. jedenáctkrát více, než činí vzdálenost Země od Slunce. Jelikož tyto dvě hvězdy vytvářejí trojhvězdu společně se svým „sourozencem“ – Proximou Centauri, která je z nich Zemi nejblíže, astronomové je mohou velmi dobře studovat. A mimo jiné jsou také hlavním cílem při pátrání po obyvatelných planetách.

Na základě pozorování pomocí spektrografu HARPS Evropské jižní observatoře ESO astronomové již dříve objevili planetu obíhající kolem hvězdy Alfa Centauri B. Teprve nedávno – 24. 8. 2016 – byl oznámen fascinující objev exoplanety jen nepatrně hmotnější než Země obíhající v obyvatelné zóně hvězdy Proxima Centauri.

[1] spacetelescope.org