Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika

Kosmonautika

HST v bezpečnostním módu

Hubble Space Telescope přešel do tzv. bezpečnostního režimu v sobotu poté, co gyroskop č. 1 vypověděl službu a následoval tři další, které přestaly fungovat v průběhu předchozích let. Se dvěma zbývajícími setrvačníky není dalekohled schopen se přesně zaměřit na určené cíle a proto se uzavřel jeho kryt a dalekohled se nasměroval tak, aby mohl příjímat dostatek slunečního záření pro provoz nezbytných funkcí. K závadě došlo naštěstí pouhé tři týdny před plánovaným startem servisní mise raketoplánu Discovery, jejímž jedním z cílů je právě výměna těchto dnes už zastaralých setrvačníků. Díky tomu budou ztraceny jenom tři týdny pozorovacího času. V průběhu opravárenské výpravy bude dále vyměněn naváděcí senzor, vysílač, záznamník dat a zařízen sloužící k ochraně baterií před přehřátím.
Zdroj: NASA Press release ze dne 15. listopadu.

První snímek Io

NASA v pátek zveřejnila první snímek Jupiterova měsíce Io, pořízený během blízkého průletu sondy Galileo 10. října ze vzdálenosti 671 km. Jedná se o dosud nejlepší pořízený snímek v historii, jeho rozlišení je 50x lepší než bylo rozlišení snímků sond Voyager. Snímek ukazuje nové lávové proudy tekoucí z oblasti vulkánu Pillan. Teplota vyvrhované lávy je vyšší než při jakékoliv erupci v dějinách Země. Průlet oblastí prudkého záření v blízkosti Jupitera si vyžádal i jisté škody na sondě. Většina snímků Io je pořízena v tvz. "rychlém" módu, kdy si kamera sondy sama upraví jejich jas a intenzivní záření způsobilo, že tyto snímky jsou méně kvalitní. Naštěstí snímky pořízené v jiných modech jsou v pořádku. Kromě toho se vyskytly problémy s infračerveným spektrometrem a některá pořízená spektra nejsou úplná. K dalšímu setkání Galilea s Io dojde 25. listopadu ve vzdálenosti pouhých 300 km.
Zdroj: JPL Press release ze dne 22. října.

Galileo úspěšný u Io

Sonda Galileo úspěšně absolvovala a přežila první blízký průlet kolem Jupiterova vulkanického měsíce Io. K nejmenšímu přiblížení došlo v pondělí v 9:06 LSEČ, kdy se vzdálenost sondy od povrchu měsíce byla 611 km. Zdá se, že vše proběhlo v pořádku a naměřená data budou odvysílána na Zemi v průběhu následujících týdnů. Řídící tým očekával průlet s velkým napětím, protože sonda při něm byla vystavena velké dávce záření z Jupitera. Io je nejvnitřnější měsíc Jupitera a leží v oblasti nejvyšší úrovně radiace planety. Tyto tvrdé podmínky se také projevily několik hodin před průletem, kdy způsobily chybu v palubním počítači, což vedlo k přechodu do tzv. bezpečnostního módu. Pozemské kontrole se podařilo sondu uvést do normálního režimu pouhé dvě hodiny před nejmenším přiblížením. Další průlet je naplánován na 25. listopadu ve vzdálenosti pouhých 300 km.
Zdroj: JPL Press release ze dne 11. října.

Malé zpoždění ISS

Minulý týden se uskutečnilo setkání šéfů projektu Mezinárodní kosmické stanice (ISS), na kterém byl mj. oznámen další, v pořadí již několikátý, odklad startu ruského servisního modulu nazvaného Hvězda. Nejnovější termín pro start tohoto modulu je 26. prosinec - 16. leden. Přesné datum bude oznámeno později. Důvod zpoždění uveden nebyl. Podle vedoucích projektu ale zpoždění nebude mít dopad na plán startů a výstavby stanice, protože ten bude stejně s největší pravděpodobností upraven kvůli revizi jednotlivých raketoplánů a zdržení způsobeném hurikánem Floyd. Předpokládá se, že nejbližší mise raketoplánu ke stanici se uskuteční ne dříve než na konci ledna. Při této výpravě budou na stanici dopraveny zbývající zásoby a materiál pro první posádku, která by zde měla začít působit v polovině příštího roku.
Zdroj: NASA Station status ze dne 1. října.

Co dělá sonda DS1?

Experimentální sonda Deep Space 1 se nachází na oběžné dráze kolem Slunce s většinu času zapnutým iontovým motorem, který ji dodává jemný, ale stabilní tah. Cílem je úprava její dráhy tak, aby mohla v lednu 2001 prolétnout v blízkosti komety Wilson-Harrington a v září téhož roku kolem komety Borrelly. Zatímco v průběhu prvních 9 měsíců své výpravy se sonda od Slunce vzdalovala, poslední 3 měsíce se k němu naopak přibližuje. Každý den se přiblíží o 240 000 km, což mj. znamená, že každý den je k dispozici iontovému motoru výkon o 3-4 W větší než v předchozí den. Je to způsobeno tím, že jednak jsou sluneční panely schopny dodat více energie a jednak je potřeba menší množství energie na udržení stálé teploty přístrojů na sondě. Jelikož výkon iontového motoru je odstupňován v diskrétních hladinách, které dělí 17 W, znamená to, že každých 5 dnů je možné jej o jednu hladinu zvýšit. V současné době se sonda nachází 222 miliónů km od Země, tedy 1,5 násobek vzdálenosti Země - Slunce a rádiový signál letí od ní k Zemi 26 minut.
Zdroj: SpacerDaily ze dne 20. září.

Kupředu k Io!

Takto mohli zajásat operátoři sondy Galileo ve čtvrtek po 20. hodině LSEČ, když sonda uskutečnila poslední průlet kolem měsíce Kalisto a vydala se směrem k vulkanickému měsíci Io. Sonda prolétla 1 052 km nad povrchem Kalisto a stejně jako předchozí tři, i tento průlet sloužil ke snížení její dráhy tak, aby v říjnu a v listopadu mohla dvakrát prolétnout kolem Io. Sonda pracuje normálně a uskutečnila všechny plánované experimenty. Nashromážděná data jsou nyní přenášena k Zemi. Den před přiblížením došlo k drobné závadě, když se resetoval počítač na nerotující části sondy. Ovšem palubní software vyřešil tuto otázku korektně a nebylo tak narušeno pořizování dat. V současné době řeší inženýři jiný problém - zkoumají, proč došlo k selhání ultrafialového spektrometru při minulém průletu kolem Kalisto, který se uskutečnil v srpnu.
Zdroj: Galileo Europa Mission status ze dne 17. září.

Družice pro výzkum mikrogravitace

Ruská raketa Sojuz-U, která odstartovala z kosmodromu Plesetsk 9. září ve 20:00 SELČ, vynesla na oběžnou dráhu družici Foton-12. Družice byla úspěšně umístněna na dráhu mezi 220 a 380 km nad povrchem Země. Družice nese sadu ruských experimentů, stejně tak jako 10 experimentů poskytnutých Evropskou kosmickou agenturou (ESA), které jsou zaměřeny na výzkum vlivu stavu beztíže na biologické systémy. Podle prvních zpráv se všechny experimenty zdají být po startu v pořádku. Družice obsahuje návratové pouzdro, které by mělo 25. září přistát zpět na Zemi v blízkosti rusko-kazašských hranic.
Zdroj: SpaceViews ze dne 10. září.

Cassini a Mars Polar Lander

Snímky Měsíce, které sonda Cassini pořídila při nedávným průletu kolem naší planety, ukazují, že kamera na její palubě pracuje výborně. Černobílé snímky byly získány 17. srpna ze vzdálenosti 377 000 km zhruba 80 minut před nejtěsnějším přiblížením k Zemi. Kamera je určena pro vyhledávání blesků v atmosféře Saturnu, průzkumu oblačné struktury a počasí jak Saturnu tak i Titanu, fotografování povrchu malých měsíců, studiu prstenců a také k nahlédnutí pod oblačnost Titanu na jeho povrch.
Sonda Mars Polar Lander (MPL) zažehla včera na 30 sekund motory s cílem lehce upravit dráhu pro přílet k rudé planetě, ke kterému by mělo dojít 3. prosince. Rychlost sondy se zvýšila o 2,3 m/s, což znamená, že k Marsu dorazí o hodinu dříve než se původně očekávalo. MPL je nyní 36,5 miliónu km od Marsu a blíží se k němu rychlostí 3,7 km/s. Místo přistání má souřadnice 76 stupňů jižní šířky a 195 stupňů západní délky.
Zdroj: JPL press release (Cassini) a MPL mission status z 1. září 1999.

První snímky z Chandry

První zveřejněné snímky rentgenové observatoře Chandra jsou vyjímečně kvalitní a naznačují, že očekávání vloženádo této observatoře by mohla být naplněna a zároveň ukazují, že Chandra je ve vynikají "kondici" a její přístroje fungují nadočekávání dobře. Snímky byly pořízeny ve stádiu testovaní a kalibrace observatoře. Jedním z prvních objektů, na které se observatoř zaměřila, byl 320 let starý pozůstatek výbuchu supernovy, známý jako Cassiopeia A. Materiál, který byl vyvrženpři explozi obrovskými rychlostmi, kolidoval s okolní hmotou a způsobil rázovou vlnu, která vytvořila horkou bublinu plynuemitujícího rentgenové záření. Rtg. dalekohled sledoval také vzdálený a velmi zářivý quasar emitující do vzdálenosti 200 000 sv.r. výtrysky rentgenového záření. Od Chandry se očekává, že přinese doslova revoluci v rentgenové astronomii.
Zdroj: MSFC press release 99-206 z 26. srpna 1999.

Mir opuštěn

Téměř deset let trvající nepřetržitá přítomnost člověka na oběžné dráze skončila v pátek, kdy poslední posádka opustila ruskou orbitální stanici Mir. Ruští kosmonauté Viktor Afanasjev a Sergej Avdejev a Francouz Jean-Pierre Haignere přestoupili ve 20 hodin LSEČ na palubu kosmické lodi Sojuz, která se o 3 a 1/4 hodiny později od stanice oddělila. Po dalších 3 hodinách a 20 minutách úspěšně přistála v Kazachstánu. Odchod posádky znamená, že stanice je poprvé od 7. září 1989 neobydlena. Její další osud je nejistý, ikdyž je pravděpodobné, že na počátku roku 2000 dojde k jejímu řízenému zániku. Ovšem Rusové stále doufají, že se nalezne soukromý kapitál, který bude schopen zajistit fungování stanice i v roce 2000. Odhadované minimální náklady na její provoz činí 100 miliónů US$ ročně. Od jejího vypuštění v roce 1986 se na její palubě vystřídalo 103 lidí, kteří zde strávili 11 752 člověko-dní, přičemž 87% z tohoto čísla přísluší Rusům.
Zdroj: SpaceViews z 27. srpna 1999.

Projekt skupiny maličkých sond

NASA oznámila, že vybrala další projekt z programu New Millennium, který je určen pro testování technologií a přístupů, které se budou používat na kosmických sondách na začátku nového tisiciletí. Tzv. Nanosat Constellation Trailblazer je projekt tří maličkých satelitů, které budou testovat myšlenku spolupráce několika sond jako systému a zároveň 9 dalších novinek v drsném prostředí kosmického prostoru. Každá sonda bude tvaru osmistěnu se základnou o průměru 40 cm a výškou 20 cm, přičemž každá bude mít vlastní motory a anténu, která se rozvine po startu. Cena projektu bude činit 28 miliónů US$ a jeho start je plánován na rok 2003. Výsledky z Trailblazeru budou použity pro plánování dalších misí skládajících se ze "souhvězdí" lehkých (kolem 20 kg), velmi miniaturizovaných autonomních sond. Už byl např. zveřejněn návrh na systém až stovky malých družic umístněných kolem Země a monitorujících vliv sluneční aktivity na sondy a jejich elektrické a komunikační systémy.
Zdroj: JPL press release z 19. srpna 1999.

Cassini se samozřejmě netrefil

Katastrofické scénáře bulvárních plátků se opět nenaplnily a sonda Cassini při průletu kolem naší planety Zemi kupovidu neohrozila. Na nejmenší vzdálenost se přiblížila dnes ráno v 5:28 LSEČ. V té době se nacházela ve výšce 1 171 km nad jižním Pacifikem. Průlet kolem Země zvýšil její rychlost o 5,5 km/s a poslal ji směrem k Saturnu vzdálenému 1 miliardu km. Během průletu kolem Země se na naši planetu a na Měsíc zaměřilo 9 z 12 přístrojů na palubě sondy. Vědecká a inženýrská data budou přenesena během následujících dnů. Cassini má za sebou už dva gravitační manévry u Venuše a nyní ji čeká průlet kolem Jupitera 30. prosince 2000. Ke svému cíli by měla dorazit 1. července 2004. Při průletu kolem Země byla nejvíce diskutována otázka 33 kg plutonia, které se nachází na palubě sondy a slouží jako zdroj energie, které by se v případě srážky se Zemí rozptýlilo do atmosféry. Podle odhadů ale by nedošlo ke zvýšení úrovně radioaktivity dané jadernými pokusy v minulosti. Navíc řídící tým sondy odhadoval pravděpodobnost srážky na 1 : 1 000 000.
Zdroj: JPL press release z 18. srpna 1999.

Galileo vydrží hodně

O tom, že schopnosti sondy Galileo předčí očekávání jejích konstruktérů, jsme se mohli přesvědčit krátce před dalšímprůletem kolem Jupiterova měsíce Kalisto. Kolem poledne našeho času 12. srpna sonda prolétávala 452 000 km nad vrchní oblačností planety, když náhle byla bombardována zářením, jehož intenzita téměř 5x předčila dávky, na které bylakonstruována. Zároveň jeho úroveň byla několikanásobně vyšší, než se očekává při těsných průletech kolem měsíce Io v říjnua listopadu. Vysvětlení se nabízí několik, jedním z nich je vzrůst vulkanické aktivity na měsíci Io, protože v uplynulých týdnechpozemské dalekohledy zaznamenaly největší produkci tepelného záření z tohoto měsíce za několik posledních let. Kromě 4selhání, které byly napraveny palubním softwarem, sonda přežila bez následků a mohla o dva dny později prolétnout vevzdálenosti 2 299 km od Kalisto. Během průletu byla provedena řada experimentů, např. se na Zemi měřily změny signálusondy při průchodu atmosférou měsíce.
Zdroj: Galileo Europa Mission Status z 16. srpna 1999.

Tvrdý boj o rozpočet NASA

Zatímco na jedné straně slaví NASA úspěchy jako je 30. výročí přistání na Měsíci či vypuštění rentgenové observatořeChandra, na druhé straně musí tvrdě bojovat o finanční prostředky na další budoucí mise. Zasedání podkomise SněmovnyRepresentantů amerického Kongresu totiž na počátku týdne provedlo doslova "brutální" škrty v presidentově návrhu rozpočtutéto organizace. Celková výše škrtů 1,32 miliardy US$ znamená snížení rozpočtu téměr o 10%. Škrty však nejsou rovnoměrněrozděleny, zatímco například projekt mezinárodní kosmické stanice zaznamenal "ztrátu" jenom 4,4%, program kosmického

Deep Space 1 a planetka Braille

Sonda Deep Space 1 určená k testování nových technologií pro kosmické projekty 21. století splnila už většinu svýchúkolů. Nyní ji čeká poslední, kterým je těsný průlet kolem planetky označené 1992 KD a teprve nedávno pojmenovanéBraille po vynálezci slepeckého písma, Francouzovi Louisi Braillem. Experimentální navigační systém zvaný AutoNav vede sondu k planetce rychlostí 56 000 km/hod. Sonda se pohybuje v rovině ekliptiky, planetka přiletí "zdola" o něco větší rychlostí, takže ve skutečnosti vlastně planetka dožene sondu. K přiblížení na pouhých 15 km dojde dnes v 6:46 hod. LSEČ.Během průletu budou v provozu dva přístroje na palubě sondy, kamera, která pořídí černo-bílé a infračervené snímky asteroidua spektrometr, který zaznamená 3D rozdělení plazmy v okolí tělesa. Jednou z mála znalostí, které dnes vědci o planetce mají,je je její předpokládaný průměr mezi 1 až 5 km.
Zdroj: JPL press release z 28. července 1999

Observatoř Chandra vypuštěna

Pouhých sedm hodin po pátečním startu splnila posádka raketoplánu STS-93 Columbia hlavní úkol mise a z nákladovéhoprostoru raketoplánu vypustila rentgenovou observatoř Chandra. Poté se raketoplán od observatoře vzdálil a zážeh prvního stupně rakety IUS vynesl Chandru na eliptickou dráhu. Následoval zážeh druhého stupně IUS a první z pětice plánovanýchzážehů motorů samotné observatoře, které ji navedly na vyšší eliptickou dráhu 1250 - 71800 km nad Zemí. V průběhu následujích14 dnů se uskuteční zbývající 4 zážehy, které observatoř navedou na konečnou pozorovací dráhu. Posádka raketoplánu mezitímprováděla některé další expetimenty jako např. pozorování pomocí UV dalekohledu SWUIS nebo některé biologické pokusy s růstem rostlin. Přistání Columbie je plánováno na úterý.
Zdroj: Chandra X-ray observatory News

Raketoplán Columbia odstartoval

Třetí pokus o start raketoplánu Columbia uskutečněný dnes ráno v 6h 31m SELČ byl úspešný a raketoplán může splnithlavní úkol své mise, tj. vypustit rentgenový dalekohled Chandra. Během startu nastaly dva problémy, které vedlyk tomu, že raketoplán dosáhl nižší oběžné dráhy (o 11.3 km) než bylo plánováno. Jednak to byl zkrat, který vedl k dočasné ztrátě kontroly nad dvěma ze tří hlavních motorů několik sekund po startu a jednak byl hlavní motor vypnut o něco dříve nežbylo plánováno z důvodu vyčerpání tekutého kyslíku. K dorovnání výšky nad Zemí bude použit motor raketoplánu. První pokuso start se uskutečnil 20. 7. a byl přerušen 7 sekund před zážehem kvůli chybnému hlášení jednoho senzoru, druhý pokus 22. 7.byl zrušen kvůli špatnému počasí. Let STS-93 je vůbec prvním letem jemuž velí žena. Velitelkou výpravy je EileenCollinsová.
Zdroj: SpaceViews ze dne 23. července.

Před 30 lety vstupil člověk na Měsíc

Právě dnes si celý svět připomíná 30. výročí prvního přistání kosmické lodi s lidskou posádkou na povrchu Měsíce. LoďApollo 11 odstartovala na cestu k Měsíci 16. července 1969 pomocí obří rakety Saturn V a o tři dny pozdějidorazila k Měsíci. Lunární modul se oddělil od velitelské sekce, ve které zůstal Michael Collins 20. července a po 2,5hodinách přistál v Moři klidu. O 6,5 hodiny později vstoupil Neil Armstrong na povrch Měsíce a pronesl památný výroko "malém kroku a velkém skoku". Byly 3 hodiny 56 minut 21 sekund SEČ 21. července 1969. O čtvrt hodiny později jej následoval i Buzz Aldrin. Oba strávili na Měsíci 21 hodin, z toho 2 hodiny a 16 minut se nacházeli mimo lunární modul. Během procházek nasbírali mj. 23 kg měsíčních hornin. Poté lunární modul Eagle odstartoval z povrchu Měsíce a opět se spojil s velitelskou sekcí. Výprava byl zakončena úspěšným přistáním 24. července.
Zdroj: Stránky NASA věnované výročí

Progress se spojil s Mirem

Ruská nákladní kosmická loď Progress M-42 se včera odpoledne v 19:53 LSEČ spojila s orbitální stanicí MIR.Loď přivezla vodu, potraviny a další zásoby pro poslední posádku stanice, mj. také nový navigační systém, který umožní jejířízený zánik. Bez něj by se opuštěná stanice zřítila na zemský povrch. Startu Progressu 16. července předcházelo napětí meziRuskem a Kazachstánem, který pozastavil starty raket z kosmodromu Bajkonur. Stalo se tak po neúspěšném pokusu o vypuštění vojenského satelitu Raduga. Rusko by mělo platit ročně 115 miliónů US$, ale jeho současný dluh jen za kosmodrom činí 300 miliónů US$. Rusové uváděli, že když se nepodaří nákladní loď vypustit do 20. července, bude nutné, aby se posádka z Miru evakuovala a stanice se brzy stane neovladatelnou.
Zdroj: SpaceViews ze 17. a 18. července