Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika

Kosmonautika

HST sledoval kolidující galaxie

Hubble Space Telescope (HST) přinesl snímky více než tuctu velmi vzdálených kolidujících galaxií nacházejících sev kupě galaxií označené MS1054-03, která leží ve vzdálenosti 8 miliard světelných roků. Dohromady astronomové zkoumali81 galaxií z této kupy a 13 z nich jsou pozůstatky srážek galaxií nebo přímo páry právě kolidujících galaxií. Pozorování dokazují,minimálně v několika případech, že obří galaxie se formují při kolizích menších galaxií, v "generace po generaci" nekončícím příběhu. To podporuje předpovědi teorie Velkého třesku, podle kterých právě velké galaxie vznikají postupným splýváním menších.
Zdroj: STScI Press release z 15. července.

Třetí muž na Měsíci zahynul

Charles P. Conrad, v pořadí třetí člověk, který se procházel po povrchu Měsíce, zemřel 9. července na následky zranění při nehodě na motocyklu. Bylo mu 69 let. Conrad vešel do historie 19. listopadu 1969, kdy jako velitel lodě Apollo 12 přistál spolu s A. Beanem na Měsíci. Během 8 hodinového pobytu zde umístnili řadu měřících přístrojů,nasbírali přes 30 kg měsíčních hornin a také vyjmuli kameru ze sondy Surveyor 3, která nedaleko přistála o dva rokydříve. Conrad se stal astronautem v roce 1962, v srpnu 1965 strávil 8 dní na palubě Gemini 3 spolu s G. Cooperem a dále velel letu Gemini 11 v září 1966. Naposledy se do vesmíru podíval jako velitel první posádky orbitální staniceSkylab v roce 1973. Spolu s Paulem Weitzem a Josephem Kerwinem zde pobyli 28 dnů a vlastně stanici zachránili,protože kvůli problémům při startu byla její další existence velmi ohrožena. Conradova smrt přišla pouhých 11 dnů před30. výročím prvního přistání na Měsíci.
Zdroj: NASA News z 9. července.

redakce II Kosmonautika

Sondy ke kometě a k Merkuru

Deep Impact a Messenger, tak se jmenují další dvě mise z amerického programu "levných, rychlých a lepších" sond, programu Discovery, které byly vybrány z 26 návrhů podaných v loňském roce. První z nich vyšle 500 kg vážícíměďený projektil na kometu Tempel 1, který na jejím povrchu dopadne rychlostí 10 km/s a vytvoří kráter o velikosti fotbalového hřiště a hloubce sedmipatrové budovy. Kamera a spektrometr na palubě sondy budou společně s řadou pozemských přístrojů sledovat jak uvolněné ledové trosky, tak i odhalené nitro komety. Druhá sonda má za úkol pořídit první globální mapu Merkuru a studovat jeho tvar, strukturu a magnetické pole. Bude to návrat k Merkuru po více než třiceti letech. Start obou sond je plánován na první polovinu roku 2004, Merkuru bude dosaženo v roce 2009, komety v roce 2005.
Zdroj: NASA News ze 7. července.

Družice QuikScat vypuštěna

V sobotu 19. 6. byla vynesena raketou Titan II do kosmického prostoru družice QuikScat (Quick Scatterometer). Startproběhl bez komplikaci a po 59 minutách se satelit oddělil od 2. stupně nosné rakety. Nyní se nachází na eliptické dráze279 - 807 km nad zemským povrchem. Během následujících dvou týdnů bude jeho dráha upravena na kruhovou polární. Osmnáctý den po startu bude zahájeno testování přístroje na palubě sondy a po dalších 12 dnech by měla být zahájena měření. Předpokládaná doba trvání mise je 2 roky. Družice bude denně poskytovat klimatologům, oceánologům a meteorologům detailní pohled na oceánské větry. Větry mají velký vliv na vývoj počasí na Zemi. QuikScat by měl pomoci výrazně zlepšit předpovědi počasí. Zároveň se očekává, že umožní nahlédnout do tajemství ničivých bouří jako jsou tornáda, tajfuny a cyklóny.
Zdroj: JPL Press release z 19. června.

Remote Agent splnil všechny úkoly

Remote Agent, speciální program na palubě sondy Deep Space 1, ukázal, že je možno využít umělou inteligencik řízení kosmických sond. Program zároveň dokázal diagnostikovat efektivně řešit problémy, které mu byly inženýry připraveny.Poprvé byl spuštěn 17. května a během prvních 24 hodin provozu se objevil jeden neplánovaný problém. Zde ukázal RA svousílu, když zprostředkoval vědcům vodítka pro jeho odhalení a vyřešení. Jednalo se o počítačovou chybu, která znemožnilavypnutí iontového motoru. Bez pomoci RA by pozemské kontrole trvalo několik dní než by tuto chybu vůbec odhalila. Aby demonstrovali schopnosti RA, připravili pro něj vědci čtyři simulované závady na různých systémech na palubě sondy. RA sise všemi dokázal poradit. Testování nových technologií na palubě DS1 bude ukončeno v průběhu června, vyjímkou je automatický navigační systém, který se uplatní zejména při přibližování k planetce 1992 KD v průběhu července.
Zdroj: JPL Press release ze 7. června.

Cíl pro Lunar Prospector

Na základě radarových pozorování oblasti jižního pólu Měsíce byl určen nejvhodnější cíl pro dopad sondy Lunar Prospector (LP). S použitím 70m antény sítě Deep Space Network (DSN) v Goldstone jako vysílače a dvoudalších 34m antén vzdálených 20 km jako přijímačů zmapoval tým astronomů okolí jižního pólu s přesností na 150 metrův horizontálním a 50 metrů ve vertikálním směru. Pomocí interferometrie získali 3D mapu, ze které zjistili, že pět velkých kráterů je v permanentním stínu a díky tomu mohou obsahovat vodní led. Jako nejvhodnější cíl pro dopad sondy byl vytipován kráterMawson.
Zdroj: NASA Space science news z 4. června.

Plánovaný zánik Lunar Prospectoru

Mise sondy Lunar Prospector (LP) bude ukončena 31. července. Sondy bude využito i tento poslední den k pokusuo detekci přítomnosti vody na povrchu Měsíce. LP bude naveden tak, aby dopadl do kráteru v oblasti věčného stínu u jižníhopólu. Při jeho dopadu se uvolní energie ekvivalentní nárazu dvoutunového vozu jedoucího rychlostí necelých 2000 km/h. Vědcivěří, že to bude dostatečné pro uvolnění asi 20 kg vodních par, které by mohly být detekovány, případně molekuly OH, z oběžné dráhy či povrchu Země. Už byl i rezervován čas na Hubbleově teleskopu pro toto pozorování. Pravděpodobnost úspěšnosti tohoto experimentu je odhadnuta na 10%. Lunar Prospector má za sebou 1 rok základní a půl roku prodloužené mise u Měsíce.
Zdroj: Ames Research Center Press release z 2. června.

Družice Terriers má problémy

Družici Terriers postavili studenti Bostonské univerzity s cílem získat nové poznatky o tom, jak změny v ionosféřeovlivňují globální telekomunikační systémy a družice. Družici vynesla na oběžnou dráhu raketa Pegasus startující18. května ze základny Vandenberg v Kalifornii. Už krátce po startu se objevili problémy s orientací satelitu v prostoru, kterévedly k tomu, že sluneční panely nemohly být nasměrovány přímo ke Slunci. K zásobování energií posloužily baterie, které sevšak už vybily a nyní je pravděpodobně družice bez elektrického proudu a není schopná komunikovat se Zemí. Už byl sestaven tým odborníků, jehož cílem je pokusit se družici zachránit. Data nasvědčují tomu, že družice je na správné dráze a experti doufají, že dojde k opětovnému, ikdyž pomalému, dobití baterií.
Zdroj: NASA Press release 99-64 ze dne 19. května.

redakce II Kosmonautika

Počítačový program bude velet sondě

Stěžejní test jedné z nových technologií n palubě sondy Deep Space 1 by měl probíhat právě v současné době. Poprvév historii kosmických letů bude velení kosmické sondy svěřeno umělému počítačovému programu. Tzv. Remote Agentbyl uveden do provozu včera a jeho cílem je odpovědět na otázku, zda je možné aby sonda byla plně funkční ve vzdálenosti120 miliónů kilometrů bez podrobných instrukcí ze Země. Během 48 hodin trvajícího testu bude palubní software sám rozhodovat o poloze sondy ve Sluneční soustavě a zažehnutí motorů k zachování vybraného směru. Zároveň bude muset sám řešit "neočekávaný" problém, který pro něj připravila pozemská kontrola, a navrhnout cestu, jak zachovat sondu funční bezlidského zásahu.
Zdroj: JPL Press release ze dne 17. května.

Start raketoplánu odložen

Start raketoplánu Discovery STS-96, který se měl uskutečnit 20. května, byl minimálně o jeden týden odložen. Odkladby měl umožnit technikům opravu izolace vnější palivové nádrže, která byla poškozena těžkým krupobitím o minulém víkendu. Nové datum startu bude oznámeno zhruba v polovině týdne. Raketoplán byl přesunut ze startovací rampy zpět do hangáru. Cílemletu je základní část Mezinárodní kosmické stanice (ISS) tvořená moduly Zarja a Unity. Discovery bude k ISS připojen 6 dnůa během této doby sedmičlenná posádka přesune na palubu stanice téměř 2 tuny materiálu od přenosných počítačů k oděvůmpro budoucí posádky. Posádku tvoří 4 muži a 3 ženy, velitelem je Kent Rominger, kromě 5 Američanů ji tvoří jeden Rus a jedenKanaďan.
Zdroj: NASA Space Shuttle.

Novinky z Lunar Prospectoru

Nová data z Lunar Prospectoru potvrzují, že Měsíc má malé jádro, což podporuje teorii podle které vznikl Měsíc odtržením od Země při srážce s tělesem velikosti Marsu. Jádro obsahuje pravděpodobně pouhá 2% celkové hmotnosti Měsíce,přičemž zemské jádro 30%. To ukazuje, že obě tělesa nejsou stejného původu, tedy nevznikla ze stejného oblaku prachu aplynu. Na základě gravitačních měření byl poloměr jádra stanoven mezi 220 a 450 km, což je v souladu s magnetickými měřeními,která dávají hodnotu mezi 300 a 425 km. Výsledky mapy složení lunárního pláště předčily všechna očekávání a umožní vědcůmdetekovat jednotlivá ložiska thoria a podobných prvků. Ukazuje se, že thorium bylo "vykopáno" spíše impakty asteroidů a komet než vulkanickou činností.
Zdroj: NASA Ames Research Center release 99-18 z 16. března.

Oprava HST bude dříve

Další servisní mise k Hubble Space Telescope, která byla plánována na příští rok, bude rozdělena na dvě části, z nichžta první se uskuteční už letos v říjnu. Mj. se tím zmenší množství práce, které při každé misi musí astronauté udělat. Hlavním důvodem je současný stav gyroskopů na palubě HST. Z celkového počtu šest kusů jsou funkčních pouze tři, což je minimumpro navádění dalekohledu na jednotlivé cíle. Kdyby některý z nich vysadil, dalekohled se automaticky uvede do bezpečnostníhorežimu. Tým zkušených astronautů už začal trénovat jednotlivé činnosti pro tuto výpravu. Kromě výměny všech šesti gyroskopů bude vyměněn naváděcí senzor a palubní počítač, dále bude nainstalován systém na ochranu baterií před přebitím a přehřátím v případě přechodu do bezpečnostího režimu, nový vysílač a nový rekordér. Při obou misích bude vyměněna izolace dalekohledu.
Zdroj: NASA Press Release 99-38 z 10. března.

Družice WIRE ztracena

Projekt infračervené družice WIRE skončil neúspěchem. Družice sice odstartovala v pořádku, ale při druhém oběhuZemě se objevily problémy a začala nekontrovatelně rotovat. V sobotu stabilizovali technici její rotaci na šedesát otáček za minutua nyní ji postupně zpomalují. Bohužel, družice ztratila veškeré zásoby zmzlého vodíku, který měl udržovat 30cm dalekohled na teplotě kolem -277 C. Pravděpodobně došlo k předčasnému uvolnění krytu dalekohledu, což mělo za následek ohřevvodíku, jeho únik do okolního prostoru mnohem rychlejším tempem než bylo plánováno, a to vedlo k rozrotování družice.Pozemská kontrola věří, že ke konci týdne dostanou družici do stabilního stavu a bude možné přistoupit k analýze jejíhoselhání.
Zdroj: NASA Press Release 99-37 z 8. března .

Sonda Ulysses

Sonda Ulysses je ve vynikající formě a pokračuje ve svém druhém oběhu kolem Slunce. Momentálně se nachází22 stupňů jižně od slunečního rovníku a pohybuje se rychlostí 33 000 km/h. Každé dva dny probíhámanévr jehož cílem je neustálé zaměření vysokoziskové antény směrem k Zemi. Při prvním průletu v blízkosti slunečníchpólů došlo k neočekávanému houpání ramena antény vlivem slunečního záření, které se přenášelo na samotnou sondu. Vědci proto připravili sekvence příkazů, které by při příštím přiblížení ke Slunci měly toto minimalizovat. Ulysses proletí nad jižním pólem Slunce v období od září 2000 do ledna 2001 a nad severním od září 2001 do prosince 2001. Bude to v období maximální sluneční aktivity, takže vědci očekávájí velmi odlišné podmínky od těch při prvním obletu Slunce.
Zdroj: Ulysses Mission Status z 3. března .

Sonda WIRE připravena ke startu

Sonda Wire (Wide-Field Infrared Explorer) z programu malých, levných a úzce specializovaných sond SMEX (SMall EXplorer) je připravena ke startu do vesmíru. Na oběžnou dráhu ji 1. března vynese raketa Pegasus-XL, vypuštěnáz letadla Lockheed L-1011 ve výšce asi 12,2 km. Sonda váží 254 kg a na palubě má 30 cm Cassegrainůvdalekohled. Vědcům by měla pomoci zodpovědět otázky kdy a jak vznikaly galaxie a jak se poté formovaly hvězdy ve vesmíru,zejména pak Slunci podobné hvězdy a v jejich okolí Zemi podobné planety. Sonda Wire bude umístněna ve výšce 540 kmnad zemským povrchem, její oběžná doba bude 90 minut a předpokládaná délka trvání projektu jsou 4 měsíce.
Zdroj: NASA Press Release 99-25 z 23. února .

Sojuz TM-29 se spojil s Mirem

Ruská kosmická loď Sojuz TM-29 se včera v 6:46 SEČ spojila s orbitální stanicí Mir a její posádka, kteroutvoří velitel Rus Viktor Afanasjev, Francouz Jean-Pierre Haignere a první slovenský kosmonaut Ivan Bella se připojila ke stávající posádce Genadij Padalka a Sergej Avdejev. Jedná se pravděpodobně o poslední pilotovaný let ke stanici Mir. Ivan Bella se na stanici zdrží 9 dnů a poté se s Genadijem Padalkou vrátí zpět na Zem. Ostatní tři kosmonauté zde pobydou do srpna. O několik dní později by mělo dojít k řízenému zániku stanice v zemské atmosféře.
Zdroj: CNN News z 22. února.

Sonda Galileo

Sonda Galileo už opět pracuje v normálním režimu. Do bezpečnostního módu přešla po posledním průletu v blízkosti měsíce Europa 31. ledna. Naštěstí na rozdíl od předchozích dvou průletů tato situace nastala až 4 hodiny po nejmenším přiblíženía všechny přístroje během přiblížení pracovaly a pořizovaly data. K přechodu došlo během opětovného natáčení sondy směrem ke Slunci, kdy řídící software na palubě sondy zjistil, že tato činnosti trvá příliš dlouho. Od 11. února pokračuje předávání nových dat směrem k Zemi. Pozemský řídící tým zároveň zkoumá příčíny přechodu do bezpečnostního režimu. Nyní bude následovat druhá fáze prodloužené mise, během které se sníží perijovum dráhy sondy tak, aby se mohla přiblížit k měsící Io.
Zdroj: JPL Press Release ze dne 12. února.

Stardust startuje

Stardust jako čtvrtá sonda programu Discovery, se chystá ke startu do vesmíru. Pokud nenastanou nějaké komplikace,vynese sondu na oběžnou dráhu v sobotu ve večerních hodinách raketa Delta II. Cílem sondy je kometa Wild-2. Setkání s níje naplánováno na leden 2004. Ještě před tímto datem sonda dvakrát oblétne kolem Slunce a při letu v meziplanetárním prostoruse bude věnovat sběru mezihvězdných prachových částic. Ke kometě by se měla přiblížit na vzdálenost zhruba 150 km a běhemprůletu bude pořizovat snímky komety, počítat prachové částice se kterými se srazí, analyzovat je a hlavně tyto částice sbíratpomocí speciální látky zvané aerogel. V roce 2006, při průletu kolem Země, se od sondy oddělí speciální pouzdro,které nasbíraný materiál dopraví na zemský povrch.
Zdroj: WWW stránky projektu Stardust.

MGS skončil aerobreaking

Sonda Mars Global Surveyor (MGS) úspěšně ukončila brždění o horní vrstvy atmosféry Marsu, tzv. aerobreaking.Poté, co výška nejvzdálenějšího bodu dráhy sondy klesla na 450 km nad povrchem Marsu, byl zažehnut motor, který sonduvyzvedl nad atmosféru planety. V následujících dvou týdnech se bude dráha sondy pomalu měnit, aby se stala kruhovou a synchronní se Sluncem. Další zážeh, který je naplánován na 18. února, sníží výšku nejbližšího bodu dráhy na 379 km nad povrchem. Poté proběhne krátká kalibrace přístrojů a na začátku března začne globální mapování povrchu planety, magnetických polí, minerálního složení a atmosféry. Celý proces aerobreakingu se protáhl kvůli strukturálním problém s jedním slunečním panelem asi o rok.
Zdroj: JPL Press Release ze dne 4. února 1999.

Sondy Voyager

Podle poslední tiskové zprávy vydané JPL jsou obě sondy Voyager v dobrém stavu a pokračují v průzkumu vnějšíchčástí Sluneční soustavy. Voyager 2, se kterým bylo v listopadu krátce ztraceno spojení, nyní pracuje bez problémů. Ke konciminulého roku byl modifikován palubní software, který zajistí, aby se v případě výpadku spojení sonda sama automaticky pokusila o jeho obnovení. Na palubě sondy je v provozu 5 z celkového počtu 11 přístrojů. Voyager 2 se v současné doběnachází ve vzdálenosti 8,6 miliardy km od Země a vzdaluje se rychlostí 15,9 km/s. Voyager 1 je nejvzdálenějším objektem vyrobeným člověkem. Dosáhl vzdálenosti 10,9 miliardy km a jeho rychlosti činí17,3 km/s.
Zdroj: Voyager Mission status ze dne 1. února 1999.