Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Dechberoucí krátký film ze snímků Rosetty

Dechberoucí krátký film ze snímků Rosetty

Snímek z filmu Kometa
Autor: Christian Stangl/ESA

Napadlo by vás, že v srpnu uplyne 5 let od doby, co se sonda Rosetta a přistávací modul Philae dostali ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko? Zdá se to nedávno. A už je to 15 let od doby, kdy sonda odstartovala v květnu 2004 ze Země. ESA mezitím publikovala více než 400 000 snímků komety a těch se ujal Christian Stangl aby z nich vytvořil nádherný vzpomínkový film. Spolu s hudebním podkresem Wolfganga Stangla vám jej rádi odkazujeme.

Připomeňme krátce milníky mise. Start se uskutečnil 2. 3. 2004 pomocí rakety Ariane 5. Poté sonda prováděla gravitační manévry kolem Země a Marsu a navštívila planetku tvaru diamantu  2867 Šteins. Po třetím průletu kolem Země ještě navštívila planetku  21 Lutetia (to se psal červenec 2010). Poté byla sonda v hibernaci z níž se probrala až na počátku roku 2014, kdy už se blížila kometě. Snímky komety, na nichž se ukázala jeho podoba „kačenky“, zaslala před pěti lety v červenci 2014. K 6. srpnu 2014 se pak počítá okamžik, kdy byla navedena na stabilní oběžnou dráhu kolem jádra komety, což bylo historickým milníkem.

To ještě nebylo vše. Naopak, tehdy začala dvouletá fáze průzkumu komety, která mezitím letěla blíže ke Slunce a zvyšovala svoji aktivitu, aby pak opět od Slunce odlétala. To vše Rosetta viděla zblízka a poslala nám o tom snímky a měření. A jako bonus tu bylo ještě přistání modulu Philae. To se psal 12. listopad 2014. A i když přistání nedopadlo zcela podle plánu, jedná se o velký úspěch, že se vůbec modul krátce ozval a posílal měření z povrchu.

30. září 2016 mise skončila dopadem na povrch komety. K misi Rosetty byl vytvořen také krátký film Ambition a jeho pokračování Epilogue. Ovšem mezi veřejností, především tou mladší, je asi nejznámější série animovaných příběhů Rosetty a Philae, série Once upon a time

Ale zpět do současnosti. Snímky ze sondy, které dala ESA k dispozici veřejnosti, byly autorem videa, Christianem Stanglem, digitálně upraveny a byl z nich vytvořen níže odkazovaný krátký film. Děkujeme a užijte si vzpomínku na tuto úžasnou misi.

[1] Příbeh objevu Philae
[2] Rosetta objevila ingredience pro vznik života
[3] Rosetta přistane na povrchu komety

Štítky: 67p, 67P/Čurjumov-Gerasimenko, Rosetta

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.