Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Rozhovory o vesmíru – Měsíc

Rozhovory o vesmíru – Měsíc

Patnáctý díl vidcastu Rozhovory o vesmíru
Autor: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

Měsíc je na první pohled známé těleso, které snad každý viděl, rozumí změnám jeho fáze a ví, že se po něm prošlo 12 astronautů. Stále ale neznáme přesný scénář jeho vzniku, důvod odlišnosti odvrácené strany či množství vody. Co tedy o Měsíci víme? Abychom to zjistili, tak jsme si pozvali odborníka na Měsíc, geologa a fotografa Pavla Gabzdyla.

Měsíc přitahuje pozornost už malých dětí, které si všímají jeho přítomnosti na obloze v různých časech a s různou fází. Očima na Měsíci vidíme však pouze pár největších kráterů a měsíční moře. Už malý dalekohled ovšem odhalí obrovskou změť kráterů, kanálů a lunárních dómů. Podobně jako s objekty noční oblohy nám i útvary na Měsíci můžou při prostém pohledu přijít krásné, ale až pochopení původu a významu těchto útvarů umožňuje zachytit jejich skutečný význam.

Přidejte se k nám na cestě za poznáním Měsíce v době, kdy je návrat člověka na Měsíc za příslovečným rohem, abyste si ještě více mohli vychutnat záběry, které lidstvo už bezmála 50 let nemělo možnost živě sledovat.

Video najdete na: https://youtu.be/imvhQ8mB3_Y

Václav Glos

Doktorand na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde zároveň působí jako PR koordinátor. Zabývá se výzkumem slupkových galaxií, produkcí popularizačních videí, organizací událostí pro širokou veřejnost, studenty a zájemce o studium a koordinování astronomického kroužku.

Štítky: Artemis I, Apollo, Měsíc, Pavel Gabzdyl, Samuel Kováčik, Norbert Werner, Vidcast, Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

skvrna 3590

Newton 114/500/modifik.Dobson, 1/10000 s, ISO 3200.