Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Na večerní obloze se nachází kometa v outburstu!
Marek Biely Vytisknout článek

Na večerní obloze se nachází kometa v outburstu!

Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) na snímku Michaela Jägera
Autor: Michael Jäger

Když byla objevena kometa C/2013 X1 (PanSTARRS), zdálo se, že půjde o vcelku zajímavý objekt, který bude viditelný i běžnými triedry. Tato očekávání však byla mírněna kvůli povaze komety – prvotní výpočty totiž ukázaly, že se jedná o dynamicky novou kometu z Oortova oblaku, jež má potenciál spíše zpomalovat rychlost zjasňování při přibližování se ke Slunci. Situace ale bude pravděpodobně poněkud jiná, kometa nám navíc před několika dny předvedla outburst, tedy náhlé zjasnění.

Kometa byla objevena 4. prosince 2013 při jasnosti 20,2 mag. Výpočet stanovil maximum jasnosti na 7 mag, a to na přelomu jara a léta 2016. Bylo ale jasné, že vzhledem k tomu, že kometa přiletí až z Oortova oblaku a půjde tak nejspíše o její úplně první průlet kolem Slunce, bude podle všeho za předpovědí spíše zaostávat. To se ovšem neděje.

Už na konci prosince, kdy kometa dosáhla jasnosti přibližně 9,5 mag, byla o téměř 1 mag jasnější než v tu dobu měla být. Zdálo se tedy, že kometa se chová úplně jinak, než by v těchto vzdálenostech od Slunce měla. Se zajímavou teorií přišel Michael Mattiazzo, podle jehož výpočtů kometa u Slunce už byla, a to možná i vícekrát. Její aktuální perioda by se měla pohybovat kolem 260 000 let. S tímto tvrzením se následně ztotožnili i další astronomové.

Zjasnění komety = šance pro triedry!

Mnohem zajímavější zpráva ale přišla 3. ledna večer, kdy kometu pozorovali Stephen McCann a Mike Linnolt. Oba odhadli jasnost okolo 8,5 mag s poměrně kondenzovanou komou. Kometa ve dnech následujících pokračovala ve zjasňování a již o dvě noci později dosáhla 8 mag! Od té doby si podobnou jasnost udržela.

Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) na fotografii od Adriana Valvasoriho Autor: Adriano Valvasori
Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) na fotografii od Adriana Valvasoriho
Autor: Adriano Valvasori

Díky této události máme rázem jasnou kometu pro triedry (v tomto případě spíše 10x50 a více) i na obloze večerní. Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) má jasnost 8 mag a je viditelná v souhvězdí Pegase (Peg). Přesnou polohu pomůže určit vyledávací mapka.

Naneštěstí, kometa na večerní obloze pomalu klesá k obzoru, až ve druhé polovině února úplně zmizí z oblohy kvůli konjunkci se Sluncem. Do té doby ale půjde zajisté o pěkný objekt pro malé teleskopy. Nepropásněte tedy svou šanci. Pozorovací podmínky této komety totiž budou po konjunkci se Sluncem extrémně nepříznivé, ač ještě existuje teoretická možnost ji spatřit ve druhé polovině května a na začátku června velice nízko na ranní obloze. Poté se ale už definitivně odporoučí na jižní oblohu a my ji z našich zeměpisných šířek již vizuálně nikdy více nespatříme.

Štítky: Kometa PanSTARRS, Panstarrs, C/2013 X1

47. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 22. 11. do 28. 11. 2021. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večerní obloha nabídne pětici planet, tři z nich viditelné pouhým okem – Venuši, Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Svět nevěřícně sledoval, jak Rusko provedlo podobný test, jako kdysi Čína, když rozstřelilo družici, jejíž úlomky reálně ohrozily ISS. Úspěšný start si připsaly rakety Electron, CZ-4B a Rocket 3.3. Chystá se start Progressu s modulem Pričal. K dvojplanetce se vydá sonda DART. Před 320 lety se narodil Anders Celsius, který je znám díky zavedení naší teplotní stupnice, ale zabýval se také hvězdami a polárními zářemi.

Mlhoviny IC59 a IC63

Emisní a reflexní mlhoviny v okolí hvězdy Gamm Cass. Ve snímku jsou díky dlouhé expoziční době vidět i temné mlhoviny (molekulární oblak) které se na běžných úzkopásmových snímcích nevyskytují.