Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Objevené a znovuobjevené komety v březnu 2016
Marek Biely Vytisknout článek

Objevené a znovuobjevené komety v březnu 2016

Kometa C/2013 US10 (Catalina) na snímku Michaela Jägera
Autor: Michael Jäger

Letošní březen dopadl z hlediska nově objevených i znovuobjevených komet naprosto stejně jako únor. Velké robotické teleskopy prohlížející oblohu totiž nalezly pouze dvě nové komety, žádný z kometárních objektů čekajících na první pozorování ve svém druhém návratu pak objeven nebyl. Obě komety byly opět objeveny v té půli měsíce, kdy pozorování neruší Měsíc v úplňku, tedy v první. V jejich názvu tím pádem nalezneme písmeno E. První kometu našel teleskop PanSTARRS, druhou pak Richard Kowalski z observatoře Catalina Sky Survey.

Kometa C/2016 E1 (PanSTARRS) uvízla v zorném poli slavného dalekohledu z Havaje dne 3. března při jasnosti 21,1 mag. Kometa má proletět přísluním 4. června 2017, a to až 8,17 AU daleko od Slunce. Je tedy jasné, že se do vizuálního dosahu ani náhodou nepodívá. V maximu jasnosti na přelomu zimy a jara příštího roku dosáhne 19 mag.

To objekt C/2016 E2 (Kowalski) je už podstatně zajímavější kometou. Kometu objevil Richard Kowalski, konkrétně pak 15. března s jasností stanovenou na 17,7 mag. Kometa již prolétla perihelem, stalo se tak letos 6. února, a to ve vzdálenosti 1,07 AU od Slunce. Kvůli těmto údajům je až s podivem, že březnových 17 mag bylo maximem jasnosti této komety. Těleso se totiž právě v březnu přiblížilo Zemi na méně než 0,3 AU, většina astronomů tak očekávala mnohem větší show. Naneštěstí se pravděpodobně jedná o tak malou kometu, že je vůbec štěstí, že do blízkosti naší planety doletěla a nezanikla. Kometa od konce března slábne, tento trend bude samozřejmě pokračovat, jakákoliv vizuální viditelnost je vyloučena.

Poznámka pod čarou: Potvrzen byl i objev dvou komet, které se dříve tvářily jako asteroidy. Kometa P/2015 HG16 (PanSTARRS) dosáhla maxima jasnosti již na začátku roku 2014 (19 mag), vizuálně ji tím pádem v tomto návratu nespatříme. O něco lépe si vede kometa C/2015 WZ (PanSTARRS). Tu totiž čeká maximum jasnosti patrně až na přelomu jara a léta a do té doby klidně může zjasnit na 13 mag a stát se tak vizuálně pozorovatelnou kometou ve větších dalekohledech s průměrem objektivu alespoň 30 cm.

[1] Aerith.net - Databáze komet Seiichi Yoshidy