Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Webb vyfotografoval Kolo od vozu

Webb vyfotografoval Kolo od vozu

Galaxie Kolo od vozu je typickou ukázkou galaxie, která prošla v minulosti srážkou.
Autor: NASA/ESA/CSA/STScI

Dalekohled Jamese Webba se kromě skupiny kolidujících galaxií známých jako Stephanův kvintet zaměřil také na další galaxii, která prošla srážkou. Přezdívá se jí Kolo od vozu, protože na snímcích opravdu trochu připomíná loukoťové kolo ze starých kočárů. Dříve šlo totiž o spirální galaxii, podobnou té, která tvoří naši Mléčnou dráhu. Po srážce se však rozpadla a bývalá spirální ramena tvoří paprsky vedoucí k oněm loukotím na okrajích, obehnaným obručí, kterou představuje intenzivní tvorba nových hvězd. Část hmoty, nebo zbytek druhé galaxie, která srážku prodělala, vidíme jako podobně zbarvenou galaxii vlevo od té velké.

Galaxii objevil v roce 1941 Fritz Zwicky, proto se jí také někdy říká Zwickyho elipsa. Tento astronom se proslavil objevem skryté látky, která svou gravitací působí na viditelnou hmotu, která tvoří hvězdy. Tato temná hmota formuje galaxie a drží je pohromadě, ale o její podstatě dosud nemají astronomové představu, čím by mohla být tvořena. Galaxie Kolo od vozu je vzdálena asi 500 milionů světelných roků. Světlo z ní tedy začalo putovat v době, kdy Zemi začali ovládat první živočichové v prvohorních mořích.

Galaxie Kolo od vozu v podání Hubbleova vesmírného dalekohledu Autor: NASA, ESA, and K. Borne (STScI)
Galaxie Kolo od vozu v podání Hubbleova vesmírného dalekohledu
Autor: NASA, ESA, and K. Borne (STScI)
Galaxii bychom na obloze našli v souhvězdí Sochaře. Je velmi slabá. Svojí jasností ji můžeme přirovnat k velmi těžko pozorovatelné trpasličí planetě Pluto (jasnost tzv. 15 mag). Navíc na naší obloze nestoupá nikdy výše než 6° nad jižní obzor, takže je pro nás v podstatě nepozorovatelná.

Na fotografii je zobrazena ještě vzdálenější galaxie. Vidíme v ní méně podrobností a na snímku má odlišnou barvu (modrou). Tato spirála se jen náhodně promítá do stejného směru, v kterém pozorujeme tuto dvojici galaxií po srážce.

[1] NASA: Webb captures stellar gymnastics