Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Rozhovory o vesmíru – Centrum naší Galaxie

Rozhovory o vesmíru – Centrum naší Galaxie

Šestý díl vidcastu Rozhovory o vesmíru
Autor: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

V šestém dílu probíráme novinku o unikátním objevu černé díry střední hmotnosti zjištěnou pomocí gama záblesku a v hlavním tématu se s hostem Michalem Zajačkem z polské akademie věd bavíme o výzkumu středu naší Galaxie.

V předchozích dílech našeho pořadu jsme už probírali “hvězdné” černé díry i jejich řádově milionkrát hmotnější protějšky nacházející se ve středech galaxií. Mezi těmito dvěma skupinami však existuje široký interval hmotností, ve kterém černé díry nepozorujeme. To ale mění pozorování zdvojeného gama záblesku, který byl nalezen v 26 let starých datech.

Představa o poloze Slunce v naší Galaxii se v minulosti měnila zároveň s představou o našem vesmíru. V počátcích lidé ze svojí přirozené arogance předpokládali, že se nacházíme v jejím středu a že všechny objekty, které pozorujeme, jsou součástí jedné velké a jedinečné Galaxie. Dnes už ale víme, že střed naší Galaxie je od nás vzdálen asi 8 kiloparseků směrem do souhvězdí Střelce a že naše Galaxie není ani zdaleka sama.

Zajímá vás o těchto tématech více? Chcete se dozvědět jak se vyvíjel výzkum naší Galaxie, jak probíhalo zkoumání jejího středu a jak jsme tam objevili supermasivní černou díru? To všechno se dozvíte v novém díle pořadu Rozhovory o Vesmíru, kde Norbert Werner a Samuel Kováčik z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU spolu s hostem Michalem Zajačkem z Polské akademie věd tyto otázky odpovídají.

Václav Glos

Doktorand na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde zároveň působí jako zástupce pro styk s veřejností. Zabývá se výzkumem slupkových galaxií pod vedení dr. Jungwierta. Ve zbylém čase popularizátor přírodních věd působící na Hvězdárně Vyškov jako demonstrátor večerních programů a správce pozorovací techniky. Spoluzakladatel Astronomického kroužku v Brně.

Štítky: Michal Zajaček, Samuel Kováčik, Norbert Werner, Gravitační čočka, Gama záblesk, Centrum Galaxie, Naše Galaxie, Sagittarius a*, Černá díra střední velikosti, Černá díra, Vidcast, Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Cassiopeia&Perseus Region