Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Rozhovory o vesmíru - Jak se staví CubeSaty

Rozhovory o vesmíru - Jak se staví CubeSaty

Osmý díl vidcastu Rozhovory o vesmíru
Autor: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

Konečně jsme se sešli opět osobně a natočili pro vás další díl Rozhovorů o vesmíru. V novinkách probíráme nečekané výsledky projektu Dark Energy Survey a v hlavním tématu se Norbi dělí o příběh nedávno vypuštěného CubeSatu GRBAlpha.

Pokrok v miniaturizaci, urychlený zejména průmyslem mobilních telefonů, otevřel dveře i novému druhu vědeckých satelitů, tzv. CubeSatům. Tyto “kostky” o objemu několika málo litrů a hmotnosti pár kilogramů plní už několik let roli testovacích platforem pro nové vesmírné technologie, ale našly i komerční a vědecké uplatnění.

Jedním s nejambicióznějších plánů pro věděcké využití je síť tvořena minimálně 9 CubeSaty, vybavenými detektory gamma fotonů. Taková síť by byla schopna nepřetržitě monitorovat celou oblohu a určit přibližnou polohu všech příchozích gamma záblesků, čehož současné družice nejsou ani zdaleka schopny.

Prvním želízkem v ohni této sítě je CubeSat GRBAlpha, který byl vypuštěn v březnu z Bajkonuru a na jehož vývoji se podíleli kolegové z našeho ústavu spolu s dalšími slovenskými, maďarskými a japonskými kolegy.

Poslechněte si příběh, jak celý nápad vznikl, jak přes všechny počáteční pochybnosti dospěl až k realizaci a jak vypadají vyhlídky pozorování gamma záblesků pomocí CubeSatů, na kterém se českoslovenští vědci výrazně podíleli.

Osmý díl Rozhovorů o vesmíru najdete na: https://youtu.be/0UU9nFQIUwY

Václav Glos

Doktorand na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde zároveň působí jako zástupce pro styk s veřejností. Zabývá se výzkumem slupkových galaxií pod vedení dr. Jungwierta. Ve zbylém čase popularizátor přírodních věd působící na Hvězdárně Vyškov jako demonstrátor večerních programů a správce pozorovací techniky. Spoluzakladatel Astronomického kroužku v Brně.

Štítky: Dark Energy Survey, VZLUSat-2, GRBAlpha, GRB, CubeSats, Cubesat, Samuel Kováčik, Norbert Werner, Vidcast, Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.