Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Rozhovory o vesmíru – O životě hvězd

Rozhovory o vesmíru – O životě hvězd

Dvanáctý díl vidcastu Rozhovory o vesmíru
Autor: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

Hvězdy jsou jedním ze základních stavebních kamenů vesmíru a na chování té nejbližší závisí život každého z nás. V dalším Rozhovoru o vesmíru jsme si proto pozvali prof. Zdeňka Mikuláška, který nám povypráví, jaké typy hvězd pozorujeme, co víme o jejich vývoji, které z nich jsou vhodné pro existenci života a o mnohém dalším.

Světlo z hvězd bylo po mnoho desetiletí naším jediným zdrojem informací o vesmíru za hranicí Sluneční soustavy. I přesto, že nám moderní technologie otevřely nová okna do vesmíru, díky nimž můžeme pozorovat mnohé další objekty, jsou hvězdy stále základním pilířem našeho vesmírného poznání.

Abychom si o hvězdách řekli víc, pozvali jsme si odborníka na hvězdnou fyziku prof. Zdeňka Mikuláška, působícího na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU, kde se zabývá výzkumem chemicky pekuliárních hvězd.

V této epizodě se dozvíte, jak hvězdy vznikají, jaké jsou základní zákonitosti jejich fungování, kam mezi hvězdy zařazujeme naše Slunce, jestli známe vhodnější hvězdu pro podporu života a mnohé další.

V závěru se dále věnujeme minulosti a současnosti popularizace astronomie v Česku a na Slovensku. V úvodu tradičně nechybí ani novinka, tentokrát o sondě Lucy, která se chystá navštívit asteroidy uvězněné od dob vzniku Sluneční soustavy v Lagrangeových libračních bodech soustavy Slunce-Jupiter.

Novou epizodu můžete shlédnout na: https://youtu.be/hXOuPh9SFVw.

Václav Glos

Doktorand na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde zároveň působí jako zástupce pro styk s veřejností. Zabývá se výzkumem slupkových galaxií pod vedení dr. Jungwierta. Ve zbylém čase popularizátor přírodních věd působící na Hvězdárně Vyškov jako demonstrátor večerních programů a správce pozorovací techniky. Spoluzakladatel Astronomického kroužku v Brně.

Štítky: Lucy, Hvězdy, Zdeněk Mikulášek, Samuel Kováčik, Norbert Werner, Vidcast, Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.