Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Rozhovory o vesmíru – třetí díl

Rozhovory o vesmíru – třetí díl

Třetí díl vidcastu Rozhovory o vesmíru
Autor: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

V třetím dílu Rozhovorů o vesmíru Norbert se Samuelem probírají přítomnost vody na osvětlené části Měsíce, Norbiho zážitky s pozorováním na létající observatoři SOFIA a jako hlavní téma si vybrali supermasivní a mikroskopické černé díry.

Zajímá vás astronomie a rádi byste se dozvěděli něco o novinkách a zajímavých tématech současného výzkumu? Zkuste se podívat na nový díl vidcastu Rozhovory o vesmíru, který jsme pro vás na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU připravili.

V pořadu vystupují astrofyzik Norbert Werner a teoretický fyzik Samuel Kováčik, kteří se kromě výzkumu na světové úrovni už mnoho let věnují popularizaci přírodních věd.

Tento měsíc probírají nedávno zjištěnou přítomnost vody na osvětlené části Měsíce, Norbert vypráví o svém letu v upraveném Boeingu 747 NASA, který ve svém trupu skrývá dalekohled s průměrem zrcadla 2,5 metru. A jako hlavní téma si zvolili supermasivní a mikroskopické černé díry, tedy na jedné straně objekty, které nikdo nepředpovídal a jejichž pozorování astrofyzikům dlouhá léta motala hlavu a na druhé straně objekty, o jejichž existenci se spekuluje už desítky let, ale zatím je nepotvrdilo jediné měření.

Třetí díl Rozhovorů najdete na: https://youtu.be/xS37YP1_BmA

Václav Glos

Doktorand na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde zároveň působí jako zástupce pro styk s veřejností. Zabývá se výzkumem slupkových galaxií pod vedení dr. Jungwierta. Ve zbylém čase popularizátor přírodních věd působící na Hvězdárně Vyškov jako demonstrátor večerních programů a správce pozorovací techniky. Spoluzakladatel Astronomického kroužku v Brně.

Štítky: Temná hmota, Mikroskopická černá díra, Supermasivní černá díra, Agn, Létající observatoř SOFIA, Rozhovor, Vidcast, Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Cassiopeia&Perseus Region