Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Ceres z DAWN: skvělý detail bílých skvrn v kráteru

Ceres z DAWN: skvělý detail bílých skvrn v kráteru

Kráter Occator na Ceres s bílými skvrnami detailně 140m na px
Autor: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Kráter se záhadnými bílými skvrnami je ve středu pozornosti odborné i laické veřejnosti už od chvíle, kdy DAWN přinesla první detailnější snímky Cerery. NASA právě uveřejnila zdaleka nejdetailnější snímek tohoto kráteru s úžasnými detaily záhadných bílých skvrn.

Kráter byl pojmenován Occator a sonda DAWN jej zobrazila s rozlišením 140 metrů na pixel. Můžeme doufat, že v tomto rozlišení už to pomůže geologům lépe porozumět tomu, co je na snímku vlastně zobrazeno. Protože hlavní bílá skvrna je zdaleka tím nejjasnějším, co na planetce nalezneme, proto výsledný obrázek byl vytvořen kombinací běžné expozice a snímku výrazně podexponovaného.

Kráter Occator v nepravých barvách Autor: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA
Kráter Occator v nepravých barvách
Autor: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Vědci rovněž vytvořili animaci 3D modelu kráteru, takže si můžeme udělat virtuální průlet kolem něho. Všimněte si, že v některých místech stoupá okraj kráteru téměř kolmo vzhůru a výška stěn v těch místech je až 2 km.

Snímek je pokračováním série z výšky 1440 km, která má třikrát vyšší rozlišení, než předchozí snímky z dubna a května letošního roku.

3D rotační záběr kráteru Occator, výšky jsou 2× zvětšeny Autor: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA
3D rotační záběr kráteru Occator, výšky jsou 2× zvětšeny
Autor: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Sonda má za sebou dva jedenáctidenní oběhy kolem v této výšce a 9. září započala oběh třetí. Během následujících dvou měsíců zmapuje DAWN celou Cereru. Každý mapovací cyklus zahrnuje 14 oběhů. Díky snímání pod různým úhlem mohou potom vědci vytvořit působivé 3D snímky a zároveň to dává cenné informace o tvarech terénu.

[1] NASA/DAWN
[2] DAWN přináší nové detailní snímky Cerery

Převzato: www.kosmonautix.cz

Štítky: Ceres, NASA, Dawn, Occator

iss

môj prví pokus o fotenie iss .