Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Můžeme očekávat výrazné zjasnění komety C/2009 R1 McNaught?

Můžeme očekávat výrazné zjasnění komety C/2009 R1 McNaught?

Kometa C/2009 R1 McNaught v souhvězdí Andromedy 6. června 2010. Autor: Michael Jäger
Kometa C/2009 R1 McNaught v souhvězdí Andromedy 6. června 2010.
Autor: Michael Jäger
Kometa C/2009 R1 McNaught předvádí zajímavé fotometrické chování, dle posledních pozorování došlo k rapidnímu zastavení zjasňování. Mocnina n, která určuje rychlost zjasňování poklesla na hodnotu okolo 0.85, což je nižší než "asteroidální" 2 závislé pouze na zvyšování intenzity odraženého slunečního světla. Při uvážení tohoto faktu to znamená, že aktivita komety ve skutečnosti s přibližováním ke Slunci klesá.

Co se ale děje v takovém případě s jádrem? Množství produkovaného plynu a prachu zůstává stejné, ale s přibližováním se zvyšuje intenzita slunečního záření. To znamená, že jádro se bude více zahřívat, jelikož unikající plyn již nebude stíhat chladit. To způsobí prohřátí hlubších vrstev a silné tepelné namáhání jádra. Výsledkem může být outburst (výrazné zjasnění komety spojené s bouřlivými reakcemi na povrchu i pod povrchem jádra - pozn. redakce), nebo dokonce rozpad jádra.

Ze svých analýz si pamatuji kometu, u které bylo předperihelové chování velice podobné. Jedná se o kometu C/2000 WM1 (LINEAR), procházející přísluním na začátku roku 2002. Tato kometa několik dnů po průchodu prodělala silný outburst o 3 mag a došlo u ní poté k velké změně vzhledu způsobeného množstvím uvolněného prachu.

Pojďme si obě komety srovnat.

• Jak kometa McNaught tak kometa LINEAR jsou nové komety z Oortova oblaku.
  • Perihel komety LINEAR byl 0.55 AU od Slunce, McNaught 0.41 AU od Slunce.
  • Kometa LINEAR zpomalila zjasňování na hodnoty H0 (absolutní magnituda) 6.5 a mocnina n = 0.4 ve vzdálenosti 1.32 AU od Slunce.
  • Kometa McNaught změnila parametry na H0 5.58 a n = 0.85 ve vzdálenosti 1.17 AU od Slunce.

Je tu tedy možnost, že se jedná o typově podobná tělesa s podobným průběhem jasnosti a teoreticky by mohlo dojít u komety McNaught okolo průchodu perihelu také k outburstu.

Převzato z www.kommet.com.