Úvodní strana  >  Na obloze  >  Slunce  >  Zatmění Slunce  >  Zatmění Slunce v letech 2021-2030  >  Částečné zatmění Slunce 25. října 2022

Částečné zatmění Slunce 25. října 2022

Rozcestník

základní informace

Obrázek průněhu a míst viditelnosti částečného zatmění Slunce 25. 10. 2022. Úplné zatmění nenastane, protože stín Měsíce nedopadne na zemský povrch. Polostín zasáhne poprvé Island (červený puntík) a pak část Evropy a Asie. Nejvýraznější fáze bude patrné poblíž Uralu (modrý puntík). Polostín pak opustí Zemi v Arabském moři (fialový puntík).
Měsíc se 25. října ve 12:49 SELČ ocitá v novu. Jeho stín nedopadne až na zemský povrch a nastává tedy jen částečné zatmění Slunce. To bude viditelné v části Evropy a Asie. U nás toto zatmění uvidíme v okolí poledne s maximální fází přibližně 0,43 (Měsíc se zakousne do Slunce skoro do poloviny, ale procento zakrytého povrchu Slunce bude výrazně menší). Zatmění se u nás odehraje asi 25 stupňů vysoko nad jihovýchodem až jihem. Začíná vstupem Měsíce před sluneční disk v 11:12 SELČ a končí v 13:23 SELČ. Maximum nastává ve 12:17 SELČ.

Předchozí částečné zatmění Slunce jsme mohli pozorovat 10. června 2021 za poměrně dobrého počasí, jak ukazuje galerie fotografií našich čtenářů. Nejvýraznější částečné zatmění posledního desetiletí jsme zaznamenali 20. března 2015.

Jak pozorovat zatmění bezpečně? Při pozorování Slunce je třeba si chránit oči speciálními brýlemi či filtry (obyčejné sluneční brýle nestačí). Pozorování přes dalekohled je ještě nebezpečnější – opět je třeba mít speciální dalekohled pro pozorování Slunce. Takovými přístroji jsou vybaveny hvězdárny a v době zatmění bude většina z nich pořádat pozorování úkazu pro veřejnost.

Příští částečné zatmění Měsíce nastane 28. října 2023 a částečné zatmění Slunce pozorovatelné z našeho území nastane 29. března 2025.

Těšit se můžeme také na celou sérii zatmění Slunce ve druhé polovině tohoto desetiletí viditelných například ve Španělsku.

Zatmění ve světě

Animace ukazuje, kudy projde polostín Měsíce, a kde bude tedy vidět částečné zatmění Slunce 25. 10. 2022
Na animaci vidíme, že polostín zasáhne jen severní polokouli a ve střední Evropě jej uvidíme jako nepříliš výrazné částečné zatmění. Slunce se u nás zanoří do slunečního kotouče asi ze 43 % jeho průměru, ale zakryje jen 30 % slunečního povrchu. Méně výrazné bude na jihozápad od nás, například ve španělské Valencii se už Měsíc slunečního kotouče jen dotkne asi na půl hodiny. Více než polovinu Slunce zakryje Měsíc pro obyvatele finských Helsinek, kde zatmění bude trvat dvě a čtvrt hodiny. Nejvýraznější fáze zatmění nastane za Uralem, například Omsk nebo Čeljabinsk uvidí jen 20 % povrchu Slunce.

Průběh částečného zatmění v České republice

Kresba maximální fáze částečného zatmění 25. 10. 2022 v ČR
Podívejme se na to, jak by zatmění viděl pozorovatel v ČR na 50. stupni severní šířky a 15. stupni východní délky (u města Kouřim na Kolínsku). Slunce se dotkne slunečního kotouče v 11:13 SELČ. Maximální fáze zatmění nastane ve 12:17 a zatmění skončí ve 13:23. Bude tedy trvat 2 hodiny a 10 minut. Měsíc se zanoří do 42 % průměru slunečního disku (max. fáze zatmění) a bude zakryto 30 % viditelného povrchu Slunce.

Karlovy Vary – začátek 11:11, střed 12:14, konec 13:19, délka 2 h 7 min, max. fáze 40 %

České Budějovice – zač. 11:14, střed 12:17, konec 13:22, délka 2 h 9 min, max. fáze 40 %

Liberec – začátek 11:12, střed 12:17, konec 13:23, délka 2 h 11 min, max. 43 %

Praha – začátek 11:12:35, střed 12:16:41, konec 13:22:04, délka 2 h 10 min, max. 42 %

Ostrava – začátek 11:14:34, střed 12:21:43, konec 13:29:44, délka 2 h 15 min, max. 46 %

Brno – začátek 11:14:30, střed 12:20:09, konec 13:26:52, délka 2 h 12 min, max. 43 %

Akce pro veřejnost v ČR

Pozorování se tradičně věnuje řada hvězdáren a planetárií. S blížícím se zatměním zde najdete podrobnosti. V minulosti to byly např. historická část hvězdárny v Ondřejově, Hvězdárna Žďánice, Hvězdárna Žebrák, Severočeská hvězdárna a planetárium v Teplicích, Planetárium Ostrava, Jihlavská astronomická společnost, Hvězdárna Turnov a planetárium iQLANDIA.

Hvězdárna Žebrák

Částečné zatmění Slunce 25. 10. 2022 na Hvězdárně Žebrák

Internetové videopřenosy

S blížící se akcí upřesníme také případné videopřenosy přes internet.

Z České republiky zřejmě bude probíhat vysílání ze Science centra iQLANDIA v Liberci a obvykle vysílá také Hvězdárna a planetárium Brno.

Videopřenosy obvykle nabízí web Virtualtelescope.eu.

Štítky: Částečné zatmění Slunce 25. 10. 2022, Částečné zatmění Slunce, Částečné zatmění Slunce 2022