Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní

Ostatní

Karel Mokrý Ostatní

Útok hackera

Omlouváme se za problémy s dostupností a aktualizací těchto stránek v poslední době. Byly způsobeny útokem hackera.

"První světlo" na dalekohledu Magellan I

Další z v současné době budovaných velkých dalekohledů má za sebou významnou událost příhodně nazvanou "první světlo". Tentokrát se jedná o první ze dvojice 6,5m dalekohledů Magellan, které staví společenství několika amerických universit na vrcholu Cerro Las Campanas v Chile. Poprvé se dalekohled podíval na oblohu 15. září a jeho cílem byla galaxie NGC 6809. Už první snímek ukázal, že optický systém dalekohledu je výjimečně kvalitní a dokáže využít výhod dobrého seeingu na observatoři Las Campanas. Astronomové věří, že pomocí obou dalekohledů budou moci sledovat slabé objekty až na hranici samotného vesmíru. Dalekohled bude nyní podléhat několik měsíců trvajícímu testování a do ostrého provozu by měl být uveden v únoru 2001. Jeho dvojče je zatím ve výstavbě.
Zdroj: Carnegie Institution Press release z 25. září.

První světlo na "čtyřce" VLT

V noci z 3. na 4. září proběhla na observatoři Paranal v Chile významná událost. Poslední ze čtveřice 8,2m dalekohledů tvořících dohromady tzv. Very Large Telescope (VLT) pořídil vůbec první snímky. Dalekohled Yepun, což v jazyce kmene Mapuche znamená "Venuše", se tak zařadil po bok svých kolegů, na kterých podobná událost proběhla v předchozích dvou letech. Následovat bude testovací fáze, během které se prověří a doladí schopnosti přístroje. Už na začátku příštího roku by měly být některé ze 4 dalekohledů spojeny do VLT interferometru s vynikající citlivostí a ostrostí obrazu. Vůbec prvním objektem, na který se nový dalekohled zaměřil, byla planetární mlhovina v souhvězdí Šípu, následovala jedna trpasličí a jedna spirální galaxie. Pořízené snímky byly věsmes velmi dobré kvality. Po 15 letech výstavby jsou tak všechny čtyři dalekohledy funkční.
Zdroj: ESO Press release z 4. září.

Nový radioteleskop v provozu

Nově postavený radioteleskop na observatoři Green Bank má za sebou první úspěšné pozorování. Přístroj oficiálně pojmenovaný Robert C. Byrd Telescope se 22. srpna zaměřil na rádiovou galaxii a pulsar. Pozorování proběhlo na frekvenci 403 MHz. Následovat bude zkušební provoz, jehož cílem je doladit výkon přístroje a poté bude dalekohled předán k běžným astronomickým pozorováním. Radioteleskop, který je největším plně pohyblivým přístrojem svého druhu na světě, má unikátní vzhled. Není totiž kruhový jak je běžné, ale eliptický o průměru 100 - 110 metrů a je složen z 2004 panelů, z nichž každý je samostatně kontrolován použitím laserového systému. Navíc přijímač není umístěn ve středu antény, ale mimo její osu, čímž se jednak zvětší sběrná plocha a jednak odstraní chyby vzniklé difrakcí a odrazen. Přístroj za 74,5 miliónu dolarů nahradí slavný 91m teleskop, který se zhroutil v roce 1988.
Zdroj: SpaceViews News z 31. srpna.

redakce II Ostatní

Ceny za kosmologii byly uděleny

Na Generální shromáždění Mezinárodní astronomické unie (IAU) v Manchesteru byla oznámena jména prvních dvou nositelů nové ceny. The Cosmology Prize věnuje Peter Gruber Foundation vědcům, kteří se významným podílem zasloužili o pokrok v otázkách kosmologie. Cena je spojena s finanční odměnou 150 000 US$ a bude udělována každý rok významnému astronomovi, fyzikovi či matematikovi, kterého vybere mezinárodní komise složená z významných odborníků v daném oboru. U příležitosti prvního udělení ceny byli vybrání laureáti dva. Dr. Allan R. Sandage je už půl století jedním z lídrů v snahách o poznání hvězd, galaxií a vesmíru. Cena mu byla udělena za neúnavné úsilí při určování skutečných hodnot Hubbleovy konstanty, deceleračního parametru a stáří vesmíru. Prof. Phillip J. E. Peebles přispěl významným podílem k pochopení fyzikálních procesů, které utvářely strukturu našeho vesmíru. Už více než tři desetiletí se věnuje velkému rozsahu jevů, od vzniku nejlehčích prvků až po formování galaxií a rozdělení hmoty a záření ve vesmíru. Oficiálně budou ceny předány 9. listopadu ve Vatikánu.
Zdroj: IAU GA Press release z 14. srpna.

Třetí část VLT v provozu

Dalekohled nazvaný Melipal (Jižní kříž), třetí ze čtvěřice 8,2m dalekohledů tvořících budovaný VLT (Very Large Telescope), získal tzv. "první světlo" 26. ledna. To znamená, že nyní je na Mt. Paranal k dispozici "složené" zrcadlo o ploše 160 m2. Tým ESO byl s prvními získanými snímky nadmíru spokojen. Tyto snímky slouží hlavně k vyhodnocení činnosti nového dalekohledu. Nejdříve se dalekohled zaměřil na poměrně jasnou hvězdu a pořídil snímky s opravdu vysokou kvalitou, zvláště v tomto stadiu výstavby dalekohledu. Po drobném seřízení optiky se posléze dalekohled zaměřil na centrální oblasti Krabí mlhoviny. Ještě téže noci bylo provedeno první společné, paralelní pozorovaní všech tří funčních dalekohledů - Antu, Kueyen a Melipal. Dokončení čtvrtého zvaného Yepun bude následovat na konci letošního roku.
Zdroj: ESO Press Release 01/00 ze dne 28. ledna

Podpora obětí havárie lanovky

2000.01.06
Česká astronomická společnost podpořila oběti havárie lanovky

Česká astronomická společnost na základě výzvy předsedy Evropské astronomické společnosti zaslala 5 600 Kč na konto pozůstalých po obětech havárielanovky ve Francii. Připojila se tak k celoevropské solidární akci. Lanovka vedla z vesnice St-Etienne-en-Devoluy na radioastronomickou observatoř na plateaude Bure ve francouzských Alpách. Observatoř provozuje Institut de Radioastronomie Millimetrique (IRAM). Při tragické nehodě, jež se stala 1.7.1999, zahynulo20 osob z personálu observatoře. Peníze, které jsme na příspěvek použili, jsme získali navíc mimo rozpočet naší společnosti, a to prodejem publikace Zatmění11. srpna 1999 - průvodce pro nejširší veřejnost, kterou ČAS vydala.

Za VV ČAS Pavel Suchan

Další "lovec" NEAs

Mezi dalekohledy automaticky pátrající po blízkozemních planetkách (NEAs) přibyl další. Pracovníci NASA zmodernizovali1,2m dalekohled na Mt. Palomaru, který bylo dosud možné ovládat pouze ručně. Dalekohled je nyní vybaven počítačovýmovládáním a moderní elektronickou kamerou a díky svým zobrazovacím schopnostem by měl předčít o 20% jedničku mezi"pátrači", dalekohled NEAT na Mt. Haleakela. Poprvé byl modernizovaný dalekohled vyzkoušen 9. a. 10. června a plně potvrdil, že bude velmi užitečným pomocníkem při hledání NEAs. Cílem NASA je objevit do 10 let všechny NEA větší než1 km a předpokládá se, že tento dalekohled se na tom bude podílet celou jednou třetinou. Jeho modernizace stála méně než500 000 dolarů.
Zdroj: JPL Press release z 21. června.

Obří teleskop ALMA

Atacama Large Millimeter Array (ALMA) je název společného evropsko-amerického projektu, ke kterému by sev blízké budoucnosti mělo připojit i Japonsko. Jedná se o obří teleskop pracující na milimetrových vlnových délkách. ALMA sebude skládat z 64 12m antén rozložených na ploše o průměru 10 km. Teleskop bude umístněn na místě zvaném Chajnantor, v nadmořské výšce 5000 metrů, ve vzdálenosti 60 kilometrů východně od vesnice San Pedro de Atacama. Celková sběrná plochateleskopu bude 7000 m2. Jednotlivé antény musí být vyrobeny s přesností menší než 0,025 mm. Výsledné úhlové rozlišení budečinit 10 úhlových milisekund. Konstrukční fáze by měla být zahájena do dvou let, s omezeným provozem se počítá od roku 2005,a s plným od roku 2009
Zdroj: ESO Press release PR9-99 z 10. června.

22. května - Den astronomie

V sobotu 22. května se zejména v USA, ale i v řadě dalších zemí na celém světě "slaví" Den astronomie. Astronomické kluby, observatoře, planetária, university, laboratoře a knihovny pořádají u této příležitosti řadu nejrůznějších akcí, které poskytnou lidem možnost nahlédnout na jejich pracoviště a seznámit se s výsledky jejich práce. Tato akce se zrodila v roce 1973v Kalifornii jako iniciativa pana Douga Bergera, presidenta Severokalifornské astronomické společnosti. Astronomický dense od té doby koná vždy v sobotu v blízkosti 1. čtvrtě Měsíce mezi polovinou dubna a polovinou května. V USA se u tétopříležitosti konají besedy s astronauty a pracovníky NASA, výstavy kamenů dovezených z Měsíce a samozřejmě i denní a nočnípozorování dalekohledy.
Zdroj: Astronomy Day

Karel Mokrý Ostatní

Delší výpadek novinek

Vážení návštěvníci,
omlouvám se vám za to, že zde nenaleznete po celý duben nové zprávy. Je to způsobeno mými cestovatelskými úmysly,které způsobí, že nebudu moci tyto stránky obnovovat. Děkuji vám za pochopení a věřím, že se na tuto stránku za měsíc opět vrátíte.
Pavel Koten

První snímky ze Subaru

V pátek byly v Tokiu zveřejněny první snímky pořízené novým japonským dalekohledem Subaru. Tento dalekohled,jehož primární zrcadlo má průměr 8,2 metru, se nachází na vrcholu Mauna Kea na Havajských ostrovech ve výšce 4 205 metrů nad mořem. Už tyto první snímky ukazují vysokou kvalitu obrazu získaného dalekohledem.Je na nich zachycena celá škála různých objektů - planety Jupiter a Saturn, Velká mlhovina v Orionu a detalní záběr na jejínejžhavější část, detailní pohled do galaxie M31 v Andromedě, Seifertova galaxie NGC4051 vzdálená 35 miliónůsvětelných roků, kompaktní skupina galaxií HCG40, vzdálený kvasar zesílený gravitační čočkou, kupa galaxií Abell 851a nejvzdálenější kvasar s rudým posuvem z=5,0.
Zdroj: Subaru telescope press release ze dne 28. ledna 1999.

Nová super-kamera na ESO

Nová super kamera s více než 67 milióny obrazovými elementy byla uvedena do provozu na Evropské jižní observatoři (ESO)v La Silla v Chile. Kamera, která je výsledkem spolupráce několika institucí, byla nainstalována v prosinci 1998 v Cassegrainověohnisku 2,2m dalekohledu. Tzv. Wide Field Imager (WFI) je mozaikou osmi CCD detektorů s vysokou citlivostí od ultrafialové až po infračervenou oblast spektra, přičemž každý z nich má 2 046 x 4 098 pixelů. Celý WFI se skládá z 8 184 x 8 196 = 67 076 064 pixelů se zorným polem větším než 30 úhlových minut. Rozlišovacíschopnost kamery je 10 000 krát větší než rozlišovací schopnost lidského oka. Prvními uvolněnými snímky pořízenýmitouto kamerou jsou snímky galaxie NGC 253 a Měsíce.
Zdroj: ESO Press Release ze dne 15. ledna 1999.

Začíná podzim

Dnes 23. září vstupuje v 6h 37min SEČ Slunce do znamení Vah a začíná podzim. Je den podzimní rovnodennosti.
Zdroj: Hvězdářská ročenka 1998.