Úvodní strana  >  Články

Vyhledávání v článcích

Štítky

Skrýt podrobnosti
František Martinek Sluneční soustava

HST objevil nové prstence planety Uran

2005_Uran.jpg
K překvapení astronomů vyfotografoval Hubblův kosmický dalekohled (HST) dva nové prstence kolem planety Uran. Vzdálenější prstenec (R/2003 U1) se nachází přibližně ve dvojnásobné vzdálenosti než doposud známé prstence Uranu. Nově objevené prstence se nacházejí tak daleko od planety, že jsou označovány jako "druhý systém prstenců".
Milan Halousek Kosmonautika

KOSMOS-NEWS č.70 (listopad 2005)

kn70-CEV-ISS.jpg
Vyšlo další číslo bulletinu o pilotované kosmonautice KOSMOS-NEWS.
  • NASA chce obětovat část programů ... (ČTK)
  • Zemřel Richard Lawyer (Tomáš Přibyl)
  • Další ruský výběr kosmonautů (Tomáš Přibyl)
  • Japonský milionář se má stát čtvrtým vesm. turistou (Právo)
  • Claude Nicollier v Praze (Ivo Hudec, Jaroslav Harus)
  • Popel člena Enterprise ve vesmíru (Bleskově.cz)
  • Nová reality show z vesmíru je podvod (iDnes)
  • Autographica 2005 (Ján Podolský)
  • Houstone, máme padesáté místo! (Tomáš Přibyl)

...a další články na http://kosmos-news.kosmo.cz nebo v tištěném vydání KOSMOS-NEWS.
Předplatné KOSMOS-NEWS na rok 2006 - 220,-Kč při zasílání v malé (C6) obálce, nebo 270,-Kč při zasílání ve střední (C5) obálce.

Libor Lenža Ostatní

Albert Einstein jiným pohledem

Albert Einstein
Rok 2005 - Rok fyziky (World Year od Physics) - je za námi. Měl připomenout pomyslný zlom mezi klasickou fyzikou a fyzikou současnou. Právě v roce 1905 byla publikována nejen speciální teorie relativity, ale byl také vysvětlen fotoelektrický jev. Speciální teorie relativity byla dále rozvinuta a o jedenáct let později byla publikována obecná teorie relativity, kterou je možné považovat za moderní teorii gravitace. Výklad fotoelektrického jevu zase pomohl rozvoji kvantové teorie.

PF 2006!

Vážení čtenáři, milí přátelé!
Česká astronomická společnost vám přejepěkný zbytek roku 2005 a vše nejlepší v roce 2006.

Těm, kteří budoucestovat za úplným zatměním Slunce 29. března přejeme jasné počasí vestopě zatmění.
Přejeme také úspěch 26. valnému shromáždění Mezinárodníastronomické unie, které se bude v srpnu konat po 39 letech opět v Praze.

Všem přejeme pěkné slunečné dny a v noci opravdovou tmu a jiskřivouhvězdnou oblohu nad námi!

Eva Marková a Pavel Suchan za vedení ČAS.
Veselý Jan Hvězdy

Ingredience života v protoplanetárním disku hvězdy IRS 46

ssc2005-26b_small.jpg
Pomocí Spitzerova infračerveného kosmického teleskopu našli astronomové kyanovodík a acetylén - základní stavební součástky DNA a bílkovin v prachovém disku, který obklopuje hvězdu IRS 46. Hvězda patří do souhvězdí Hadonoše. Je od nás vzdálená 375 světelných roků. Jde o významný objev, ale aby nevznikl přehnaný optimismus: k životu je od kyanovodíku a acetylenu ještě hodně daleko, předpokládá se však, že právě tyto molekuly se před miliardami roků díky kometám dostaly na Zemi a spolupodílely se na vzniku DNA, bílkovin, zárodků života, ............ a nakonec vyššího života, jenž vyvrcholil Homo 2x sapiensem s naslouchátkem od mobilu v uchu.
František Martinek Sluneční soustava

Písečné bouře na Měsíci?

alsep15.jpg
Američtí vědci informovali o tom, že vždy časně zrána zuří na Měsíci písečné (přesněji řečeno prašné) bouře. Dokazují to jak optická pozorování měsíčního terminátoru ze Země, tak i záhadné výsledky experimentů, provedených pomocí některých přístrojů, umístěných na povrchu Měsíce v rámci programu Apollo.
Tomáš Bezouška Ostatní

Vyšel Astropis 4/2005

Astropis42005.jpg
Právě vyšlo letošní čtvrté číslo Astropisu. Astronomický časopis, který vychází již 12 let, je k dostání na hvězdárnách, v knihkupectvích, v trafikách a na stáncích Relay. Informace o prodejních místech, o předplatném a o obsahu jednotlivých čísel naleznete na internetových stránkách časopisu Astropis.
  • P. Kulhánek: Temná hmota - realita nebo fikce?
  • J. Soumar: Co nám říká pražský orloj
  • Z. Řehoř: Základy optických přístrojů II.
  • M. Jelínek: Nový pohled na krátké záblesky gama
Jiří Grygar Ostatní

Za Petrem Jakešem (1940-2005)

Když se 29. listopadu večer rozletěla po internetu smutná zpráva oúmrtí geologa a popularizátora vědy Petra Jakeše, Ph.D. nechtělo se mi vprvní chvíli věřit, že tohoto energického muže s mimořádným smyslem prosebeironii a humor už v Praze nepotkám, protože mne po desítky letudivoval svým neúprosným tahem na branku ve všem, co podnikal a vymýšlel.
Miroslav Brož Ostatní

ASHK: Povětroň 6/2005

Vyšlo nové čísloPovětroně- Královéhradeckého astronomického časopisu.Možná vypadá titulní stránka jako chyba při tisku barevnéhoobrázku, ale ve skutečnosti jde o spektrum centra galaxie M 31,prokazující existenci černé díry. Nejen o em třicet jedničcepíše Miloš Boček v pátém pokračování průvodce.Neostýchejte se stejně jako on vytáhnout 40 cm Dobson,abyste alespoň některé "perly" spatřili na vlastní oči.

Měsíc  moře nepokoje