Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Planetky zdálky, planetky zblízka
Jana Tichá Vytisknout článek

Planetky zdálky, planetky zblízka

Vrchol Kletě s kopulemi observatoře
... aneb Astroléto na Kleti

Hvězdárna na jihočeské Kleti je nejvýše položenou hvězdárnou v České republice. O letní prázdniny se hora Kleť stává významným a lákavým turistickým bodem. Zdejší astronomové proto připravili pro návštěvníky oblíbené a vždy hojně navštěvované letní exkurze, letos pod názvem Planetky zdálky, planetky zblízka aneb Astroléto na Kleti.

Léto 2012 je totiž planetovým létem. Kosmická sonda NASA známá pod jménem Dawn právě krouží kolem obří planetky Vesta a posílá na zemi úžasné snímky planetkového světa. Vesta je desátou planetkou pozorovanou zblízka kamerami kosmické sondy. Před ní jsme zblízka spatřili planetky Gaspra, Ida, Mathilde, Braille, Annefrank, Eros, Šteins, Itokawa a Lutecia. Pozoruhodné snímky všech těchto planetek uvidíte na nové výstavě na Kleti. Koncem srpna 2012 sonda Dawn opustí Vestu a zamíří k vůbec největšímu tělesu v hlavním pásu planetek - k trpasličí planetě Ceres.

Výstava zároveň přiblíží práci jihočeských astronomů. Hvězdárna na Kleti je ve vědeckém světě proslulá objevy a dalším výzkumem planetek včetně blízkozemních asteroidů. Tato část výstavy ukáže planetky zdálky - jako drobné body či stopy putující mezi hvězdami. Astronomické fotografie jsou doplněny informacemi o téměř tisícovce planetek objevených na Kleti a jejich mezinárodně proslulých pojmenováních.

Exkurze na Hvězdárně Kleť vám umožní vstoupit do tajemného světa velkých hvězdářských kopulí a dalekohledů. V případě jasného počasí navíc můžete spatřit Slunce se slunečními skvrnami pomocí největšího čočkového dalekohledu v ČR.

V červenci a srpnu 2012 bude na Hvězdárně na Kleti otevřeno pro veřejnost vždy od úterý do neděle. Jednotlivé prohlídky začínají od 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30 a 15:30 hodin. Výstavou vás na Kleti provede věci znalý průvodce, zahraniční návštěvníky i cizojazyčně, případně s anglickým a německým textem.

Více najdete na www.hvezdarnacb.cz.

Štítky: Planetka, Akce , Hvězdárna

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci