Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2012

NGC 6188 a NGC 6164

Uznání a ¨copyright: Kfir Simon

V mračnech zářícího vodíku v NGC 6188 asi 4000 světelných let daleko číhají fantastické tvary. Emisní mlhovina se nachází u okraje molekulárního mračna, které na viditelných vlnových délkách není vidět v jižním souhvězdí Oltáře (Ara). Hmotné jasné hvězdy zanořené v OB1 asociaci v Oltáři v této oblasti vznikly teprve před pár milióny let opracováním tmavých útvarů a podnícením záře mlhoviny hvězdnými větry a intenzivním ultrafialovým zářením. Nedávnou tvorbu hvězd nejspíše vyvolaly větry a výbuchy supernov z předchozí generace hmotných hvězd, které vymetly a stlačily molekulární plyn. Na tomto kosmickém plátně je spolu s NGC 6188 vzácná emisní mlhovina NGC 6164, která také vznikla v jedné oblasti s hmotnými hvězdami typu O. NGC 6164 se co do vzhledu podobá mnoha planetárním mlhovinám s výraznou symetrickou oblákou a slabým halem kolem centrální hvězdy vpravo dole. Zorné pole zabírá asi dva úplňky, což v odhadované vzdálenosti of NGC 6188 odpovídá 70 světelným rokům.

To nejlepší z APODu 2012: stáhněte si zdarma kalendář APODu 2013
Původní odkazy na snímky pro jednotlivé měsíce: 12, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.
Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)