Úvodní strana  >  Články

Vyhledávání v článcích

Štítky

Skrýt podrobnosti

Pět let od průletu sondy Cassini okolo Země

Právě dnes je tomu pět let, co na své cestě k Saturnu sonda Cassini/Huygens, připravená ve spolupráci NASA/ESA, využila gravitace Země, aby byla urychlena na své cestě k Jupiteru a Saturnu. Po startu, 15.října 1997, totiž napřed letěla vstříc Venuši, kterou obletěla dokonce dvakrát (26.4.1998 a 24.6.1999). Po průletu kolem Země nabrala už takovou rychlost, že následující cesta k Jupiteru netrvala ani 5 měsíců.

Kolik váží Mezinárodní kosmická stanice?

Dopravní loď Sojuz připojená k ISS
Před několika dny se k Mezinárodní kosmické stanici ISS připojila ruská zásobovací loď Progress M-50 (start 11. 8. 2004). Její let ke stanici tentokrát trval 3 dny místo obvyklých dvou dnů. Cílem bylo ušetřit co nejvíce pohonných látek na palubě zásobovací lodě.

Kolik měsíců má Saturn?

mesice_saturna_a.jpg
Kolik měsíců celkem obíhá kolem planety Saturn, to bude ještě dlouhou dobu tajemstvím. Avšak kolik měsíců se již astronomům podařilo objevit, to víme přesně: 33. Ještě před několika dny jich bylo známo o dva méně. První úspěch v této oblasti výzkumu si nedávno připsala americká kosmická sonda Cassini, která od 1. 7. 2004 obíhá kolem Saturna.
Tomáš Metelka Sluneční soustava

Ganymédes má abnormality v rozložení hmoty pod povrchem

ganymedes.jpg
Vědci objevili záhadné nerovnoměrnosti v rozložení hmoty pod zledovatělým povrchem Jupiterova největšího měsíce, Ganymédes. Tyto nepravidelnosti mohou být skalními formacemi uloženými uvnitř, pod Ganymedovou ledovou skořápkou po miliardy let. Objev přichází 11 měsíců po té, co sonda Galileo, která je zaznamenala, řízeně zanikla v Jupiterově atmosféře, po skoro osmi letech služby v systému Jupiteru.

Čínská sonda k Měsíci

china-lunarorbiter-bg.jpg
Čína plánuje vypuštění své první kosmické sondy k Měsíci na prosinec 2006. Před rokem prohlásil Sun Laiyan, zástupce ředitele CNSA (China National Space Administration), že sonda bude vypuštěna v prosinci 2007. Došlo tedy k urychlení příprav na vyslání vůbec první čínské kosmické sondy. Její start se uskuteční z kosmodromu Xichang Satellite Launch Center (provincie Sichuan) v jihozápadní Číně.
Jan Verfl Ostatní

Astropis 2004 - Special

Články:

R. Šmída: Reliktní záření
J. Grygar: Aby bylo konečně jasno (ve vesmíru)!
M. Topinka: Stopařův průvodce po záblescích gama
M. Prouza: Temná hmota
M. Bursa: Rentgenové hvězdy II
M. Prouza a R. Šmída: Pár střípků vesmírné mozaiky
D. Ondřich: Nepřehlédněte! - O přehlídkách oblohy
P. Prouza: Edwin Powell Hubble

Rubriky:

D. Ondřich, M. Pauer: Astronomie na Internetu: Kosmologinternet
Recenze:
V. Kopecký: John Gribbin: Pátrání po velkém třesku
M. Prouza: Marcus Chown: Vesmír hned vedle

Extra:

Přehledný barevný plakát shrnující základní kosmologické údaje
Tomáš Metelka Vzdálený vesmír

Některé kulové hvězdokupy mohou být zbytky galaxií

cluster-sm.jpg
Kulové hvězdokupy - výrazně kulově symetrické skupiny až milionů hvězd, jsou jedněmi z nejkrásnějších objektů na obloze. Jen v naší vlastní galaxii - Mléčné dráze, jich je asi 200, ale mnozí astronomové věří, že jich bývalo mnohem víc. Předpokládají totiž, že některé z hvězdokup by ve skutečnosti mohly být pozůstatkem nevyvinutých trpasličích galaxií pohlcených Mléčnou dráhou.
Tomáš Metelka Kosmonautika

NASA identifikovala vadu pěnové izolace Columbie

v_columbia-tank_01.jpg
Pěna z palivové nádrže, která při startu udeřila u náběžné hrany křídla raketoplánu Columbia a vedla tak k úmrtí všech sedmi astronautů na palubě byla vadná. Oznámila to NASA v pátek 13.8.2004.

Vesmírná agentura v pátek 13.8. zveřejnila, že testování potvrdilo defekt i to, že NASA nevěděla, že procedury nanášení pěnové izolace byly špatné.

Progres zakotvil u ISS

progres-a-iss.jpg
Bezpilotní ruská nákladní loď se spojila s mezinárodní kosmickou stanicí v sobotu 14. srpna ráno, aby doručila téměř tři tuny jídla, paliva, kyslíku, vody a dalších zásob dvěma obyvatelům stanice.

Progres 15 automaticky zakotvil u zadního spojovacího uzlu servisního modulu Zvezda v 7:01 SELČ, když kosmická loď a stanice letěla 362 kilometrů vysoko nad střední Asií. Během několika minut po prvním doteku západky stykovacího zařízení pevně spojily obě kosmické lodě.

Tomáš Metelka Multimédia

Z archivů Hubbla

2004-26-n44f-sm.jpg
Archivy Hubblova dalekohledu obsahují řadu nádherných snímků. Na tomto, nedávno uvolněném, krásném a neobvyklém obrazu, Hubblův teleskop zachytil ojedinělý pohled na nebeský ekvivalent pozemské geody - plynovou dutinu vytvořenou hvězdným větrem a intenzivním ultrafialovým zářením mladé horké hvězdy.

Robot opraví robota

Dextre.jpg
Když počátkem letošního roku informoval administrátor NASA Sean O´Keefe o zrušení další servisní mise raketoplánu k Hubblovu kosmickému teleskopu (HST), vyvolal tím mnoho rozhořčení nejen mezi astronomy, ale i mezi širokou veřejností. Jako reakce na nesouhlasné projevy byla ustanovena nezávislá komise, která měla navrhnout, co lze udělat pro prodloužení "života" HST a zjistit, zda je přitom nezbytná přítomnost kosmonautů. Komise měla 20 členů (vědci, bývalí astronauti, manažeři NASA, pracovníci letecko-kosmických společností, jeden člen vyšetřovací komise šetřící havárii raketoplánu Columbia a odborníci na automatické systémy). Předsedou komise byl jmenován Louis Lanzerotti, známý odborník na výzkum sluneční soustavy, konzultant společností Bell Laboratories a Lucent Technologies.

Nástupce Spiritu a Opportunity z Pittsburghu

Vědci z laboratoře robotiky na universitě Carnegie Mellon v Pittsburghu, představí 12.srpna svého robota pojmenovaného ZOE. Ten má hledat a identifikovat život v nepřátelském prostředí. Tým vědců nyní pracuje na druhé etapě tříletého programu, který má budoucím robotům na Marsu pomáhat hledat život. Projekt je součástí NASA astrobiologického a technologického programu pro zkoumání planet ASTEP.

Tomáš Metelka Kosmonautika

Úspěšné přenosy dat z Marsu v mezinárodním provedení

MER-MEXfig1.jpg
Mars Express, sonda evropské vesmírné agentury, poprvé přenášela k Zemi obrazová data jednoho z marsovských roverů NASA. Jednalo se o součást souboru zkoušek a testů možností meziplanetárního síťového propojení. Tato zkouška připraví cestu budoucím misím u Marsu, jak využít vzájemného propojení meziplanetární přenosové schopnosti zařízení ESA a NASA. Obě agentury naplánovaly tyto ukázky jako demonstraci svého úsilí o spolupráci na vesmírném výzkumu.