Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění

Světelné znečištění

Pavel Koten Světelné znečištění

Atlas světelného znečištění

Dvě třetiny obyvatel naší planety, téměř všichni Američané a Evropané (ze států EU) nemají možnost vidět skutečně tmavou noční oblohu. V oblastech, kde žije polovina lidstva, nikdy není větší tma než při Měsíci ve čtvrti na výborném astronomickém místě. Celá jedna pětina obyvatel Země, z toho 2/3 Američanů a 1/2 Evropanů, nemůže nikdy vidět Mléčnou dráhu. To je jenom několik ze závěrů studie italských a amerických vědců věnované světelnému znečištění atmosféry. Tato studie byla vůbec první, která se nevěnovala pouze mapování přítomnosti světla v atmosféře, ale zabývala se i modely jeho rozptylu a odrazu na molekulách vodních par a dalších plynů. Výsledkem bylo mj. i zjištění, že i oblasti, které sami nejsou zdroji světelného znečištění, jsou jím postiženy. Součástí studie jsou i mapy znázorňující světelné znečištění na různých místech světa. Výsledky byly získány na základě dat pořízených v letech 1996-7 a sami autoři studie se obávají, že dnes je situace ještě horší. Autoři upozorňují, že obrovské zvýšení světelného znečištění je jednou z nejdramatičtějších změn odehrávajících se v našem životním prostředí.
Zdroj: Royal Astronomical Society Press Notice ze dne 13. srpna
redakce II Světelné znečištění

Dobré venkovní osvětlování

je hlavní téma, kterému se od loňska věnuje nová sekce České astronomické společnosti.

Pokud vám záleží na tom, jak fungují pouliční lampy ve vaší obci, podívejte se na stránky astro.sci.muni.cz/pub/hollan/lighting.

Je přitom jedno, co vás vede, jestli zájem o

• bezpečnosta pohodlí při dopravě v noci,
  • pěkný noční vzhled vaší obce,
  • omezení světelného znečištění (abyste mohli klidně spát, nebo abyste vidělivíce hvězd),
  • nižší obecní účet za elektřinu,
  • omezení emisí oxiduuhličitého
-- řešení jsou totiž vždy vlastně stejná.

Pokud vás zaujme něco z informací mých (nebo z mnohem bohatších informací International Dark Sky Association, www.darksky.org), budu rád, když se mi ozvete. Budete-li uvažovat i o členství v sekci, tím lépe.

Jan Hollan,