Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety

Exoplanety

Vývoj planetárního systému

Současný pohled na vznik planetárních systémů může být pozměněn novým počítačovým modelem, který sestavili vědci z Harvard-Smithonian Center for Astrophysics (CfA) a Space Science Institute. Model byl vytvořen na základě snímků pořízených HST, které zachycují předpokládaný velmi mladý planetární systém v blízkosti hvězdy nesoucí označení HR 4796A. Model naznačuje, že prstenec kolem takového objektu je společným znakem všech planetárních systémů. V naší soustavě bude Kuiperův pás pozůstatkem takového prstence. Astronomové simulovali proces vzniku velkých těles v důsledku srážek těles menších za současného uvolňování prachu a zjistili, že prach začne zářit až když se začnou formovat planety jako je Pluto. Navíc prach vytvoří zřetelný a kompaktní prstenec spíše než difuzní a plochý disk. Takový prstenec jasně odděluje vnitřní část soustavy, kde už obíhají nové planety, od vnější části, kde proces formování nadále probíhá.
Zdroj: CfA Press release ze dne 20. října.

Další extrasolarní planeta

Další planeta nacházající se v blízkosti jiné hvězdy byla objevena na Evropské jižní observatoři (ESO) v La Silla Chile. Planetaobíhá kolem hvězdy iota Horologii, která se nachází ve vzdálenosti 56 sv. r. od Slunce a s jasností 5,6 mag. je viditelnápouhým okem z jižní polokoule. Měření trvající 5,5 roku byla prováděna pomocí tzv. Echelle spektrometru CES, který jemomentálně připojen optickým vláknem k 3,6m dalekohledu. Na základě 95 pořízených spekter byla sestavena křivkaradiálních rychlostí, přičemž bylo dosaženo přesnosti 17 m/s. Amplituda této křivky je 67 m/s. Okolo hvězdy se pohybuje objektoznačený iota Hor b, jehož hmotnost je minimálně 2,26 hmotnosti Jupitera. Jeden oběh trvá 320 dnů a planeta sepohybuje po poněkud eliptické dráze s e=0,16. Ikdyž se planeta nachází ve vzdálenostech srovnatelných se vzdálenosti Zeměod Slunce, jedná se s největší pravděpodobností o objekt podobný Jupiterovi.
Zdroj: ESO Press release 12/99 z 29. července 1999

Další exoplaneta

S použitím nedávno zprovozněného švýcarského 1,2m dalekohledu objevili astronomové na observatoři La Silla další planetuu cizí hvězdy. Tentokrát se jedná o hvězdu Gliese 86 nacházející se v souhvězdí Eridana. Tato hvězda, vzdálená 35světelných roků od Slunce, má hmotnost rovnou 0,79 hmotnosti Slunce a svítivost odpovídající 0,4 sluneční svítivosti. Objevenáplaneta o hmotnosti minimálně 4,9 hmotnosti Jupitera obíhá ve vzdálenosti 0,11 AU od hvězdy s periodou 15,83 dne. Její dráhaje téměř kruhová s excentricitou 0,05. Teplota na povrchu hvězdy se pohybuje kolem 380 C. Spektrograf použitý k objevuplanety má rozlišení 7 m/s v radiálních rychlostech.
Zdroj: ESO Press release 18-98 ze dne 24. listopadu.

Planeta u hvězdy Gliese 876

Na IAU kolokviu č. 170 prezentovali 22. června G. Marcy a kol. svůj další, v pořadí již devátý, objev planety obíhající jinou hvězdu než je Slunce. Tentokrát se jedná o hvězdu Gliese 876 ležící v souhvězdí Orla. Jelikož hvězda je vzdálena od Slunce 15 světelných roků, jedná se o vůbec nejbližší zatím známou planetu. Překvapivé je, že Gliese 876 je červenýmtrpaslíkem o hmotnosti pouhé 0,32 hmotnosti Slunce. Planeta typu Jupitera oběhne svoji hvězdu jednou za 62 dní,po dráze s hlavní poloosou 0,2 AU a excentricitou 0,37. O její hmotnosti bylo zjištěno, že M*sin i = 1,86 MJup. Planeta byla objevena měření Dopplerovských rychlostípomocí spektrometrů umístněných na dalekohledech Keck a Lick Observatory.
Zdroj: Planet Search home page.

První snímek "cizí" planety

Hubble Space Telescope poskytl astronomům první snímek objektu, který vypadá jako něco, co by mohlo být planetounacházející se mimo naši Sluneční soustavu. Objekt se jeví, jako by byl katapultován mateřskou hvězdou do okolního vesmíru.Objev byl učiněn pomocí přístroje NICMOS. Podezřelý objekt se nachází v oblasti tvořících se hvězd v souhvězdí Býkave vzdálenosti 450 sv. r. V případě, že je jeho stáří několik stovek tisíc let (tedy jako stáří nově formované hvězdy, jež ho katapultovala), jednalo by se o planetu o hmotnosti 2-3 hmotnosti Jupitera. Do mezihvězdného prostoru uhání rychlostí10 km/s.
Zdroj: STScI Press Release 98-19

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Cassiopeia&Perseus Region