Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy

Úkazy

redakce II Úkazy

Nová kometa na jižní obloze

Australský amatér Peter Williams objevil 10. srpna novou kometu. Kometa je bohužel pozorovatelná pouze na jižní polokouliv souhvězdí Kompasu. Její jasnost, která je odhadnuta na 9,5 mag., ji umožňuje pozorovat pomocí malých dalekohledů. Prvnísnímky komety byly pořízeny pomocí dánského 1,54 m dalekohledu na observatoři La Silla v Chile. Kometa s prozatímním označením C/1998 P1 (Williams) bude z našeho území viditelná až v prosinci a lednu v časných ranních hodinách a bude v tédobě zhruba o jednu magnitudu slabší.
Zdroj: ESO Press Release.
Efemerida na nejbližší období.

Tunguzka - 90 let

Dnes je tomu 90 let, co se nad centrální částí Sibiře odehrála dodnes ne zcela vyjasněná událost, která je většinouoznačována jako Tunguzká katastrofa. Těleso, které explodovalo ve výšce asi 5 k nad povrchem, přilétlo od jihovýchodu,přičemž prolétlo v atmosféře dráhu dlouhou zhruba 1000 km. Exploze způsobila vznik ohnivého sloupu a obrovského oblaku kouře, který vystoupil do výšky desítek kilometrů, pokácela stromy na ploše větší než 2000 km 2 a způsobilazemětřešení o síle 5 stupňů Richterovy stupnice, které bylo zaznamenáno i v Anglii. Následující noc nebyla v celé Evropětmavá, obloha byla pokryta svítícím prachem. Explozi způsobilo těleso o hmotnosti 10 000 - 100 000 tun.Jeho rozměr byl odhadnut na 38 - 95 metrů, podle toho, jestli se jednalo o kometu nebo asteroid.
Zdroj: Chris Trayner "The Tunguska Event", Journal of British Astronomical Association vol. 107, no. 3, 1997.

Nečekaný meteorický roj

Neočekávaný meteorický roj byl poprvé pozorován v sobotu 27. června. Japonští astronomové zaregistrovali 3-5 krát více rádiových odrazů od meteorů, než je obvyklý počet. Následně byl roj potvrzen vizuálními pozorováními.Roj byl pozorován i v Itálii, Portugalsku a Kalifornii. Nejvyšší frekvenci zaznamenali pozorovatelé v Itálii, kteří uvádějíZHR=100. Poloha radiantu roje je přibližně RA=224o, DEC=+50o. To by naznačovalo souvislost s rojem Bootid, ovšem jeho mateřská kometa 7P/Pons-Winnecke prošla 25. června v příliš velké vzdálenosti od Země, než aby mohlabýt zdrojem.
Zdroj: Elektronický cirkulář Americké meteorické společnosti.

HELIX