Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy

Úkazy

redakce II Úkazy

Tunguzka - 90 let

Dnes je tomu 90 let, co se nad centrální částí Sibiře odehrála dodnes ne zcela vyjasněná událost, která je většinouoznačována jako Tunguzká katastrofa. Těleso, které explodovalo ve výšce asi 5 k nad povrchem, přilétlo od jihovýchodu,přičemž prolétlo v atmosféře dráhu dlouhou zhruba 1000 km. Exploze způsobila vznik ohnivého sloupu a obrovského oblaku kouře, který vystoupil do výšky desítek kilometrů, pokácela stromy na ploše větší než 2000 km 2 a způsobilazemětřešení o síle 5 stupňů Richterovy stupnice, které bylo zaznamenáno i v Anglii. Následující noc nebyla v celé Evropětmavá, obloha byla pokryta svítícím prachem. Explozi způsobilo těleso o hmotnosti 10 000 - 100 000 tun.Jeho rozměr byl odhadnut na 38 - 95 metrů, podle toho, jestli se jednalo o kometu nebo asteroid.
Zdroj: Chris Trayner "The Tunguska Event", Journal of British Astronomical Association vol. 107, no. 3, 1997.
redakce II Úkazy

Nečekaný meteorický roj

Neočekávaný meteorický roj byl poprvé pozorován v sobotu 27. června. Japonští astronomové zaregistrovali 3-5 krát více rádiových odrazů od meteorů, než je obvyklý počet. Následně byl roj potvrzen vizuálními pozorováními.Roj byl pozorován i v Itálii, Portugalsku a Kalifornii. Nejvyšší frekvenci zaznamenali pozorovatelé v Itálii, kteří uvádějíZHR=100. Poloha radiantu roje je přibližně RA=224o, DEC=+50o. To by naznačovalo souvislost s rojem Bootid, ovšem jeho mateřská kometa 7P/Pons-Winnecke prošla 25. června v příliš velké vzdálenosti od Země, než aby mohlabýt zdrojem.
Zdroj: Elektronický cirkulář Americké meteorické společnosti.

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.