Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní

Ostatní

Petr Bartoš Ostatní

JihoČas 1/2003

Právě vyšlo 1. číslo JihoČasu v roce 2003.
Obsahuje články o Měsíci, Sluneční aktivitě, Pozorování Marsu, "Za meteory k protinožcům", projektu KOMETY.CZ a o objevu první planetky, jejíž celá dráha leží uvnitř dráhy Země.

Messierovský maratón

Hvězdárna v Rokycanech, Hvězdárna a planetárium Plzeň a
Západočeská pobočka ČAS
Vás zvou na
První západočeský
Messierovský maratón
29. - 30. března 2003

Letos je poslední březnový víkend (především s ohledem na Měsíc) tím pravým okamžikem pro uskutečnění Messierovského maratónu. Zúčastnění budou mít (teoretickou) možnost spatřit všech 110 objektů slavného katalogu.

Bližší podrobnosti nalezente na http://www.astro.zcu.cz/maraton.html

Pavel Marek Ostatní

Pozvámka na slavnostní otevření SKYMASTERu

ano je to tak. SKYMASTER - soukromá astronomická observatoř, se pomalu připravuje zahájit svoji činnost. Již několik týdnů se dozvídáte z našich www. stránek, co se u nás děje, jak pokračujeme a držíte nám palce. A naše snaha a Vaše podpora umožnila, že se náš projekt blíží ke zdárnému konci. Slavnostní otevření je plánováno na 3.května 2002 od 16 hodin až do noci. Kde a jak nás najdete se dozvíte na našich www stránkách. Připraveno je nejen vlastní slavnostní otevření, nějaký ten proslov, prohlídka vlastních dalekohledů, kopule či zázemí pozorovatelů, v případě jasného počasí i nějaké to pokoukání, ale také ohýnek, malé prasátko, nějaké to nealko a alko. Jste všichni vítáni a věříme, že budete na slavnostní otevření SKYMASTERu s námi. Rezervujte si proto toto odpoledne pro SKYMASTER a věříme, že se s Vámi neuvidíme jen při této příležitosti, ale že se na nás občas přijedete podívat a nebo se zúčastníte nějaké té akce, kterou budeme pořádat. Každý z účastníků dostane i malý dárek.

PS: Pokud již dnes víte, že se zúčastníte, prosím, potvrďte svoji účast na náš email astronomy@seznam.cz s počtem případných osob, které přijedou s Vámi. Vítáni jsou samozřejmě i Vaši přátelé či rodinní příslušníci.

Na Vaši účast se těší

Pavel a Eva Markovi
SKYMASTER

JihoČAS 4/2002

Vyšlo nové číslo časopisu JihoČAS. Obsah:Členská schůze pobočky
Ladislav Schmied: Vizuální pozorování Slunce - historie a současnost
Jasná proměnná hvězda
František Vaclík: 10 let JihoČASu
M.B.: Hvězdáři, hvězdy a počasí
Jana Tichá: 65.výročí českobudějovické hvězdárny

Na adrese http://www.hvezcb.cz/jihocas/ lze získat JihoČAS v elektronické podobě (pdf soubor).

Petr Sobotka Ostatní

Vyšel Perseus 6/2002

Astronomický časopis Perseus se specializuje na obor Proměnných hvězd. Vychází 6x ročně o rozsahu cca 40 stran a vydává ho Sekce pozorovatelů proměnných hvězd České astronomické společnosti. Členům Sekce je zdarma rozesílán poštou. Všechna dosud vydaná čísla si můžete stáhnout na adrese http://var.astro.cz/brno. Nyní je k dispozici naskenované i poslední číslo (6/2002), které přináší například informace Dr. V. Šimona o dvou zajímavých rentgenových dvojhvězdách či přehledový článek Doc. Z. Mikuláška o záhadě slunečních neutrin. Přímý odkaz na číslo 6/2002 je zde (PDF, 2.9 MB)

Miloš Tichý Ostatní

www.komety.cz

U příležitosti začátku března - měsíce Internetu připravilaObservatoř Kleť do provozu nový Internetový portáltýkající se zajímavých objektů naší oblohy - komet.Těšíme se na shledanou s Vámi na www.komety.cz.

Poznámka redakce: Díky spolupráci správce www.komety.cz je možné články nalézt i pomocí astronomickém rozcestníku www.astro.cz/cz/overview/

Setkání Amatérské prohlídky oblohy

Amatérská prohlídka oblohy,
Hvězdárna a planetárium Johanna Palisy v Ostravě
si Vás dovolují pozvat na

Setkání Amatérské prohlídky oblohy,
které se uskuteční 14. až 16. března na půdě Hvězdárny a planetária Johanna Palisy v Ostravě.

Změny

Dnes došlo k změnám v sekci "Obloha". Hlavní změnou je přidání jednoduchého kalendáře zajímavých astronomických úkazů. Tento přehled byl převážně převzat z Hvězdářské ročenky 2003 a bude dále rozšiřován.

Vaše připomínky zasílejte na adresu info@astro.cz.

Libor Lenža Ostatní

Astronomie pro každého

Astronomie pro kazdeho
Publikace Astronomie pro každého je určena zájemcům od dítek školou povinných až po ty dříve narozené. I pokročilejší astronom amatér zde najde řadu poznatků a údajů, které by jinak musel pracně vyhledávat v mnoha a mnoha publikacích. Na 365 stranách publikace najdete velké množství černobílých snímků a řadu přehledných tabulek. Kniha by neměla chybět v žádné knihovně milovníka přírody a hvězdné obolohy především.

Knihu v ceně 249,- Kč je možné si objednat na www.nva.cz nebo na nva@nva.cz.

Autogramiáda knihy se bude konat na Pražském knižním veletrhu na stánku České astronomické společnosti ve dnech 24. - 27. dubna 2003.

Petr Sobotka Ostatní

25. shromáždění IAU

Mezinárodní astronomická unie (IAU - International Astronomical Union) pořádá od 13. do 26. července 2003 shromáždění v Sydney (Austrálie). Všichni astronomové jsou srdečně zváni.

Oblíbená barva astronoma?

Barevné snímky vzdálených vesmírných objektů jsou velmi populární. Nejoblíbenější barvou astronomů ale zůstane černá. Na světlé či jinak barevné obloze by nemohli sledovat vesmírné objekty. A nejen to. Vnitřní strana tubusu dalekohledu musí být černá - nesmí rozptylovat světlo procházející tubusem.

Rudolf Novák Ostatní

Fotovíkend v Brně

Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně si vás dovoluje pozvatna setkání příznivců astronomické fotografie, které se uskuteční ovíkendu 28. února až 2. března 2003 v prostorách hvězdárny.