Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír

Vzdálený vesmír

HST pozoroval černou díru

Pomocí Hubble Space Telescope získali astronomové dosud nezaznamenaný pohled na nejbližší případ galaktického kanibalismu. Data ukazují na obří černou díru skrytou v jádře obří galaxie Centaurus A, vzdálené jen 10 milónů světelných roků, která spotřebovává hmota menší galaxie při okázalé srážce obou galaxií. Takovéto srážky byly běžnév počátečních fázích vývoje vesmíru, kdy se galaxie tvořily, dnes jsou již vzácné. Kolizi galaxií sprostředkovaly přístoje WFPC2 a NICMOS. Galaxie Centaurus A obsahuje nejbližší galaktické aktivní jádro a panuje přesvědčení,že je příkladem eliptické galaxie, která byla narušené nedávnou srážkou s malou spirální galaxií.
Zdroj: STScI Press Release 14-98

Nejenergetičtější gamma záblesk

Satelity Beppo-SAX a Compton GRO zaregistrovaly 14. prosinceloňského roku největší gamma záblesk jaký byl kdy vůbec pozorován. Jednunebo dvě vteřiny byl tak zářivý jako vše ostatní v celé vesmíru, řekljeden z výzkumníků prof. George Djorgovski. Pomocí teleskopu Keck II bylaodhalena slabá galaxie, ze které záblesk pochází. Její rudý posuv z=3,4indikuje vzdálenost 12 miliard světelných let. Vzala-li se se v úvahu tatovzdálenost, zjistilo se, že záblek byl několiksetkrát energetičtější nežvýbuch supernovy. Hubble Space Telescope poté potvrdil, že zdroj zábleskuležel v zmíněné galaxii.
Zdroj: NASA Press Release 98-75
redakce II Vzdálený vesmír

Astronomové objevili oblast tvořících se planet

Astronomové pracující s teleskopem Keck II umístněným na Havajskýchostrovech jsou přesvědčeni, že získali důkazy o vznikající planetární soustavěokolo blízké hvězdy. Jedná se o hvězdu HR 4796 vzdálenou 200 svělelnýchlet a nacházející se v souhvězdí Centaurus. Na snímcích získaných kamerouMIRLIN citlivou v IR oboru spektra je viditelný disk, uvnitř kterého jeprázdná oblast, ze které materiál byl použit na tvorbu nových planet. Vědcijsou přesvědčeni, že se jedná o chybějící článek ve studiích o vzniku planetárníchsystémů.
Zdroj: MIRLINHR4796 home page