Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír

Vzdálený vesmír

Vývoj protoplanetárního disku

Astronomové z University of Colorado pozorovali pomocí Hubble Space Telescope (HST) protoplanetární disky okolo tří blízkých hvězd nacházejících se v mlhovině v Orionu, která je od nás vzdálena 1500 světelných roků. HST pořídil snímky na různých vlnových délkách a z rozptylu záření na prachových částečkách disků odvodili vědci rozměry těchto prachovýchčástic. Zjistili, že částice, které mají v době vzniku disku rozměry kolem desetiny mikrometru, jsou v těchto discích asi 100x větší, tedy mají průměr kolem 10 mikrometrů. To by znamenalo první pozorování dosud chybějícího článku ve vývoji planetárních systémů, tj. článku mezi hvězdným prachem a formujícími se planetami.
Zdroj: Spacer.Com - daily news from the frontier ze dne 14. října.

HST sledoval nejvzdálenější galaxie

Hubble Space Telescope (HST) sledoval nejvzdálenější galaxie, jaké byly dosud pozorovány. Snímek byl pořízenpřístrojem NICMOS v infračerveném oboru spektra a jsou na něm zachyceny galaxie vzdálené až 12 miliard světelných let.Objekty, které byly na snímku nalezeny, mohou být prvními fázemi tvorby galaxií ve vesmíru. Bohužel jsou tak slabé, že budepotřeba výkonnějšího dalekohledu pro jejich detailnější výzkum. Snímek zachycuje část tzv. Hubble Deep Field, což bylpohled do hlubokého vesmíru pořízený ve viditelném světle před několika lety. Při srovnání obou snímků bylo objeveno množstvínových objektů, které ve viditelném oboru nebyly pozorovatelné.
Zdroj: STScI Press Release No. 32 ze dne 8. října.

Nové hledání mimozemské inteligence

Další pokus o zachycení signálů inteligentního života ve vesmíru byl zahájen tento týden pomocí obřího radioteleskopu v Arecibo na Portoriku. Tento nový pokus spočívá v "poslechu" rádiových signálů, které jsou emitovány na frekvencích blízkýmsložkám vody, tedy vodíku H a molekuly hydroxylu OH. Pás ve spektru, kde jsou tyto frekvence obsaženy, je relativně málo zašuměný a tedy je jedním z nejlepších pro vedení mezihvězdné komunikace. Díky své poloze blízko rovníku je radioteleskopv Arecibo schopen provést přehlídku celé oblohy během šesti měsíců.
Zdroj: Florida Today - Space On-line ze dne 7. 10.

Mohutné vzplanutí gamma záření

Intenzivní vzplanutí gamma záření zasáhlo Zemi 27. srpna letošního roku. Stalo se tak na noční polokouli a záření ionizovalo atomy v horních vrstvách atmosféry na úroveň obvyklou pouze v denní době. Záblesk byl tam mohutný, že zahltil detektoryna minimálně sedmi družicích na oběžné dráze Země. Záblesk měkkého gamma záření pocházel z magnetaru SGR1900+14,který se nachází ve vzdálenosti 20 000 světelných roků od Slunce. Tento magnetar má nejsilnější magnetické pole ve vesmíru.
Zdroj: NASA Press Release 98-193 ze dne 29. září.

Černá díra v jádru Galaxie

Astronomka Andrea Ghezová z Kalifornské university (UCLA) nalezla silné důkazy hovořící ve prospěch hypotéz o existenci supermasívní černé díry v centru naší Galaxie. S použitím 10m Keckova teleskopu na vrcholu Mauna Kea na Havaji sledovala v uplynulých letech pohyby 200 hvězd v těsné blízkosti galaktického středu. Dvacet z těchto hvězd, které jsou nejvíce ovlivněny gravitací centra galaxie, se pohybuje rychlostmi 10x vyššími než je pro hvězdy typické. Pro získánídat použila techniky tzv. "infračervené skvrnkové interferometrie". Tato metoda zlepšuje rozlišení přinejmenším 20x.
Zdroj: Tiskové zprávy UCLA ze dne 7. září..

Vzdálené kupy galaxií z HST

Přehlídka kup galaxií, která byla provedena pomocí HST, odhalila objekty, které by mohly být nejvzdálenějšími galaktickýmikupami, které byly kdy pozorovány. Jestliže budou jejich vzdálenosti potvrzeny pomocí pozemských teleskopů, mohly bytyto kupy pomoci pochopit, jak se do nich zformovaly galaxie po Velkém třesku a také by mohly napovědět, jak sebude vesmír dále vyvíjet. Jestliže jsou opravdu tak vzdálené a hmotné, znamenalo by to, že hustota hmoty ve vesmíru není dostatečná pro zastavení jeho rozpínání. Asi 10 - 20 těchto galaktických kup leží ve vzdálenosti 7 miliard světelných let. Celkem bylo během 6 let trvající tzv. Medium Deep Survey objeveno 92 nových galaktických kup.
Zdroj: STScI Press Release 27-98 ze dne 27. srpna 1998.
redakce II Vzdálený vesmír

Komety u dvou blízkých hvězd

Dvě blízké hvězdy jeví znaky toho, že jsou průběžně bombardovány kometami, který by mohly býti stavebními blokytvořících se planet. Na setkání Americké astronomické společnosti to oznámili členové týmu z Kalifornské univerzity v Berkeley.Jedná se o 450 světelných roků vzdálené hvězdy označené HD85905 a HR10. U obou hvězd je zřejmé, že jsou obklopenydiskem prachu a plynu. Objev byl učiněn pomocí spektrografu s vysokým rozlišením umístněným na 1,5m dalekohledu na Cerro Tololo v Chile. Pozorování ukázala velké a rychlé změny množství vápníku a sodíku, které se zdají býti konzistentní s vypařováním kometám podobných objektů v atmosférách hvězd.
Zdroj: Tisková zpráva Kalifornské univerzity z 11. června.

HST pozoroval černou díru

Pomocí Hubble Space Telescope získali astronomové dosud nezaznamenaný pohled na nejbližší případ galaktického kanibalismu. Data ukazují na obří černou díru skrytou v jádře obří galaxie Centaurus A, vzdálené jen 10 milónů světelných roků, která spotřebovává hmota menší galaxie při okázalé srážce obou galaxií. Takovéto srážky byly běžnév počátečních fázích vývoje vesmíru, kdy se galaxie tvořily, dnes jsou již vzácné. Kolizi galaxií sprostředkovaly přístoje WFPC2 a NICMOS. Galaxie Centaurus A obsahuje nejbližší galaktické aktivní jádro a panuje přesvědčení,že je příkladem eliptické galaxie, která byla narušené nedávnou srážkou s malou spirální galaxií.
Zdroj: STScI Press Release 14-98

Nejenergetičtější gamma záblesk

Satelity Beppo-SAX a Compton GRO zaregistrovaly 14. prosinceloňského roku největší gamma záblesk jaký byl kdy vůbec pozorován. Jednunebo dvě vteřiny byl tak zářivý jako vše ostatní v celé vesmíru, řekljeden z výzkumníků prof. George Djorgovski. Pomocí teleskopu Keck II bylaodhalena slabá galaxie, ze které záblesk pochází. Její rudý posuv z=3,4indikuje vzdálenost 12 miliard světelných let. Vzala-li se se v úvahu tatovzdálenost, zjistilo se, že záblek byl několiksetkrát energetičtější nežvýbuch supernovy. Hubble Space Telescope poté potvrdil, že zdroj zábleskuležel v zmíněné galaxii.
Zdroj: NASA Press Release 98-75
redakce II Vzdálený vesmír

Astronomové objevili oblast tvořících se planet

Astronomové pracující s teleskopem Keck II umístněným na Havajskýchostrovech jsou přesvědčeni, že získali důkazy o vznikající planetární soustavěokolo blízké hvězdy. Jedná se o hvězdu HR 4796 vzdálenou 200 svělelnýchlet a nacházející se v souhvězdí Centaurus. Na snímcích získaných kamerouMIRLIN citlivou v IR oboru spektra je viditelný disk, uvnitř kterého jeprázdná oblast, ze které materiál byl použit na tvorbu nových planet. Vědcijsou přesvědčeni, že se jedná o chybějící článek ve studiích o vzniku planetárníchsystémů.
Zdroj: MIRLINHR4796 home page

Einsteinův prstenec poprvé pozorován

Další z efektů předpovězených Obecnou teorií relativity, tzv. "Einsteinůvprstenec" byl vůbec poprvé v historii pozorován pomocí Hubble Space Telescopea radioteleskopu MERLIN. Tento prstenec vznikne ve velmi vzácném případě,kdy se vzdálený objekt, galaxie působící jako gravitační čočka a pozorovatelnacházejí v jedné přímce. Rozměry tohoto útvaru na obloze jsou miniaturní- pouhá úhlová sekunda. Proto byl pozorován soustavou šesti radioteleskopůrozložených po území celé Anglie, které tvoří MERLIN. MERLIN má rozlišenílepší než 50 úhlových milisekund, což je o trochu více než rozlišení HST
Zdroj: Universityof Manchester Press Release

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.