Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Obrazem: Tři planety za slunovratu

Obrazem: Tři planety za slunovratu

Malá planeta Seč za slunovratové noci.
Autor: Petr Horálek.

Letošní letní nebe je vskutku jedinečné. Obohacují jej totiž hned tři výrazné planety (na konci léta dokonce čtyři) viditelné v jediný okamžik. Planety Jupiter, Saturn a Mars dosahují okamžiků své opozice se Sluncem za pouhých 79 dnů. Nejblíže tomuto momentu, při kterém bude planeta na opačné straně než Slunce, je Saturn... Všechny planety se krásně vyjímaly i nad klidnou hladinou Sečské přehrady za jasné slunovratové noci. Vychutnejte si tento výhled prostřednictvím obrazu.

Za klidné slunovratové noci 20. června 2018 toho bylo nad Sečskou přehradou tolik k vidění. Kromě letní Mléčné dráhy (pro severní polokouli) je na horizontu vidět výrazné planetární "trio". Tyto tři planety jsou velmi blízko k jejich opozici, ve skutečnosti v průběhu 79 dnů. Zatímco Jupiter už byl v opozici se Sluncem byl v květnu tohoto roku, Saturn teprve brzy bude. Přesněji 27. června 2018, necelý týden po slunovratu. Nejzajímavější je však planeta Mars. Její opozice nastane o měsíc později, v pátek 27. července (ve stejný den s nejdelším zatměním Měsíce tohoto století) a v tom období bude od roku 2003 nejblíže k Zemi!

Ačlkoliv byl snímek pořízen kolem místní půlnoci, obloha není docela tmavá. Tentokrát to však není způsobeno jen obvyklým světelným znečištěním, ale vedlejšími účinky slunovratu nad Českou republikou. Vzhledem k tomu, že naše země leží na 50. stupni severní zeměpisné šířky, je i v nejhlubších nočních hodinách kolem slunovratu jen "astronomický soumrak" a noční obloha se do astronomické tmy na zhruba 3 týdny kolem slunovratu neponoří. Na snímcích můžete také uzřít slabý svit atmosférického záření, tedy airglow, nebo galaxii Andromeda za stromy v barvách soumraku.

Širokoúhlé záběry

Výhled ke třem planetám za slunovratové noci 20. června 2018 na břehu Sečské přehrady. Autor: Petr Horálek.

Virtuální prohlídka...

Prohlídka funguje stejně jako na facebooku - chyťte myší libovolnou část obrazu a prohlížejte si jej po celém sférickém rozhledu. Můžete si rovněž oblasti nazvětšovat, vychutnat si prohlídku na celé obrazovce... Pokud se prohlídka nenačte nebo se zobrazí s chybami, stačí pouze obnovit stránku (klávesa F5).

[1] Unikátní planetární přehlídka na noční obloze