Perkův dalekohled

Autor: Zdeněk Bardon
Observatoře očima bačkorového astronoma - díl IV. Na Astronomický ústav AV ČR v Ondřejově jsem přijel asi v roce 2005, kdy Perkův dalekohled ještě neměl současné jméno, ale byl to „jen” dvoumetr. Jakmile jsem vstoupil do kopule, tak mě jako technika doslova jedna věc „praštila do oči”. Drážky šroubů vnitřního opláštění kopule, lidově nuty, jsou všechny v jednom sklonu. Jak říkal můj strýc – aby to vypadalo. Obdobnými drobnostmi se firma ZEISS liší od těch ostatních. Prostě i po padesáti čtyřech letech je to stále perfektní. Největší dalekohled České republiky je mojí srdeční záležitostí, protože bez této velmi náročné rekonstrukce elektronického řídícího systému by nebylo dalších. Navíc si osobně osahat úplně vše byla pro amatérského astronoma velká pocta.
Dalekohled byl předán do provozu v roce 1967 a tehdy patřil do první desítky největších dalekohledů světa. Jeho starší dvojče na observatoři Shamakhy, o kterém jsem psal v minulém díle, bylo už v provozu a tak další dalekohled z produkce firmy ZEISS spatřil světlo světa. Tehdy to bylo skutečné dvojče, ale v následujících letech ondřejovský dalekohled prošel několika mechanickými úpravami. Z dnešního pohledu to byl rozhodující moment, protože v současnosti je z hlediska mechaniky podobný dvoumetru na observatoři Terskol, který byl posledním z produkce společnosti ZEISS.
Autor: Zdeněk Bardon
Autor: Zdeněk Bardon
Jistou záludností bylo přesné měření polohy na obou osách. Původní systém využíval pouze jedno měření, které je založeno na třecím převodu. To má své výhody, ale i značná rizika. Takže v zájmu vysoké spolehlivosti a bezpečnosti nezbylo nic jiného, než instalovat další snímače. například, jedno speciální čidlo, které vytváří kalibrační bod. Něco jako bod nula. Řídící systém i během navádění neustále kontroluje několik měřících bodů a jakmile zaznamená rozdíl, dojde k automatické re-kalibraci.
Autor: Zdeněk Bardon
Jemný pohon deklinační osy představuje tangenciální rameno (kuličkový šroub), který se v době přejezdu automaticky zkalibruje do nulového bodu. Hlavní motor má příkon asi jen 1,5 kW a jemný jen 200 W. S jistou mírou nadsázky by se dalo prohlásit, že velký dalekohled pohání motorek šicího stroje. Ovšem na pohyb dokonale vyváženého soustrojí s hmotností 86 tun to bohatě postačí.
Autor: Zdeněk Bardon
Možná bude zajímavost uvést, že řídící systém dalekohledu instalovaný v roce 2007 se v průmyslu běžně používá například v cukrovarech. Koneckonců zakladatel hvězdárny v Ondřejově také vyráběl zařízení pro cukrovary, takže možná je v tom „souvislost”.
Výsledek instalace nové průmyslové elektroniky lze zjednodušeně popsat asi takto – bez zapnutých korekcí je přesnost nájezdu dalekohledu na souřadnice 5 úhlových minut a po aktivaci 7 také úhlových, ale vteřin. Nyní v kopuli pozorovatele už nenajdete, protože se vše ovládá na dálku.
Autor: Zdeněk Bardon
Modernizovaný dalekohled se v roce 2007 předával do provozu u příležitosti jeho čtyřicátých narozenin. Doc. RNDr. Luboš Perek, DrSc., dr. h. c., který byl autorem a realizátorem myšlenky stavby dvoumetru po shlédnutí chodu zrekonstruovaného dalekohledu prohlásil: „Kluci, funguje to zase jako za ZEISSe”. Nikdy na tato slova nezapomenu, protože větší pochvaly jsme se nemohli dočkat.
Autor: Zdeněk Bardon
Autor: Zdeněk Bardon
Autor: Zdeněk Bardon
Autor: Zdeněk Bardon
Příště: Dvoumetr a medvědi na Rozhenu
Seriál
- Observatoře očima bačkorového astronoma
- Dalekohled Dr. Luboše Kohoutka
- První dvoumetr
- Dvojče Perkova dalekohledu
- Perkův dalekohled
- Dalekohled a medvědi na Rozhenu
- Dvoumetr pod Elbrusem
- Laserová observatoř
- Česká stopa v astronomickém ráji
- Dalekohled MPG 2,2 m na La Silla
- Legenda astronomie - Dánský dalekohled
- Lovec exoplanet
- Znovuzrození E152
- Hranatá kopule dalekohledu NTT
- Dalekohled a čokoláda
- Porodnice zrcadel
- Katedrála astronomie
- Dalekohled programu Apollo
- SkyCenter na Mount Lemmon
- John F. Kennedy a americký Stonehenge
- Dalekohledy města andělů
- Modré oko
- William Herschel Telescope
- Legenda československé astronomie
- Český dalekohled E152 na La Silla v Chile „žije”!