Úvodní strana  >  Společnost  >  Síň slávy  >  Jana Tichá

Jana Tichá

Jana Tichá, pes Pluto a Brian Mardsen na kleťské observatoři

Rok narození : 1965

Cena Zdeňka Kvíze za rok 2004

Ing. Jana Tichá (* 1965) je česká astronomka a objevitelka řady planetek.

Od roku 1992 je ředitelkou Hvězdárny a planetária v Českých Budějovicích s observatoří na Kleti. Pod jejím vedením byl modernizován kleťský program pro astrometrická pozorování planetek a komet zavedením CCD kamer a počítačů. V rámci projektu KLENOT, který Tichá vede, byl na Kleti instalován nový teleskop se zrcadlem o průměru 1,06 m určený pro sledování blízkozemních asteroidů a dalších planetek a komet s neobvyklými drahami. Na výzkumu dlouhodobě spolupracuje s manželem Milošem Tichým.

Jana Tichá je od roku 2000 jako první Češka členkou Committee on Small Body Nomenclature IAU, komise pro pojmenovávání planetek a komet Mezinárodní astronomické unie, a od roku 2003 této komisi předsedá.

Podle Jany Tiché je pojmenována planetka (5757) Tichá objevená roku 1967 C. U. Cescou a A. R. Klemolou v El Leoncitu.

(text s využitím wikipedia.org)

Cena Zdeňka Kvíze za rok 2004

Cena Zdeňka Kvíze za byla Ing. Janě Tiché udělena zejména za přínos v oboru studia meziplanetární hmoty a popularizaci astronomie.

Štítky: Cena Zdeňka Kvíze, Jana Tichá

Orion nad Kadaní

Noční obloha nad Kadaní s viditelným Orionem.