Úvodní strana  >  Společnost  >  Síň slávy  >  Petr Horálek

Petr Horálek

Rok narození : 1986

www.astronom.cz/horalek

Cena Jindřicha Zemana 2017

Petr Horálek, rodák z Pardubic, dnes působící na tamní hvězdárně je trochu netradiční astrofotograf. Většinou spíše než s filmem, vývojkou či digitálním čipem vlastně vládne ostře ořezanou tužkou a barvami. Podíváme-li se však na jeho kresby komet, planet, galaxií, hvězdokup, zatmění a mnoha dalších, kresebně až neuvěřitelných objektů na obloze, váháme mnohdy nad jejich skutečným původem. Je to kresba, nebo již fotografie …?

Ovšem k té klasické fotografii se dostává také, spíše sice příležitostně ve spolupráci s jinými fotografy, ale i formou videozáznamu nebeských jevů dynamických, jako je například zatmění Slunce či Měsíce.

S astronomií se Petr seznámil jako jedenáctiletý díky zemské rotaci, která mu tehdy nevysvětlitelně během noci změnila polohu Velkého vozu na obloze. Tato událost a pátrání po její příčině mu pak do základů přestavěla následující zbytek života. V lednu roku 1998 začal chodit do astronomického kroužku do Domu dětí a mládeže Delta v Pardubicích, na jehož vrcholku sídlí jediná pardubická observatoř - Hvězdárna barona Artura Krause. Zde se začal věnovat kresbě planet, které jsou i z městské hvězdárny dobře pozorovatelné. Pak přišly i další objekty a úkazy a „kreslící astrofotograf“ byl na světě.

Dnes sice kromě své oblíbené kresby stále více ohmatává tělo fotoaparátu, ale preciznost a také emotivnost jeho kreseb bude s astrofotografií jistě stále úspěšně soupeřit. Nejenom kresby a fotografie tvoří hlavní náplň astronomické činnosti. Na webu České astronomické společnosti se během roku můžeme neustále setkávat s popularizací astronomie v podobě mnoha zajímavých článků a upozornění na jevy, které bychom si neměli nechat ujít.

VYBRANÉ FOTOGRAFIE

17P/Holmes Autor: Dalibor Hanžl, Petr Horálek
17P/Holmes
Autor: Dalibor Hanžl, Petr Horálek
Záznam přechodu Merkura přes sluneční kotouč 7. května 2003 Autor: Petr Horálek
Záznam přechodu Merkura přes sluneční kotouč 7. května 2003
Kresba úplného zatmění Slunce v roce 2006 v Turecku Autor: Petr Horálek
Kresba úplného zatmění Slunce v roce 2006 v Turecku
Obloha během úplného zatmění Měsíce 9. listopadu 2003 Autor: Petr Horálek
Obloha během úplného zatmění Měsíce 9. listopadu 2003

Cena Jindřicha Zemana 2017

Cena Jindřicha Zemana za rok 2017 byla udělena Petru Horálkovi za spoluautorství snímku „Odhalené vrstvy Slunce“, která je unikátním kompozitním záběrem tří vrstev Slunce zachycených při prstencovém zatmění Slunce 26. února 2017 a družící SDO ze stejného času. Více v článku.

Štítky: Síň slávy

Orion nad Kadaní

Noční obloha nad Kadaní s viditelným Orionem.